Dags att ta nya tag

Mats Thelin

Mats Thelin

Den 21 oktober 2014 skrev jag mitt senaste inlägg i bloggen. Det handlade om Mats Thelin och min önskan om att AIK skulle ta bättre hand om våra gamla hjältar. Idag vet både ni och jag att den önskan blev besannad och idag så gör AIK Hockey så mycket rätt och bland det viktigaste är just att vara rädd om de spelare som har gjort så mycket gott för AIK.

Idag fick jag idén om att återuppta skrivandet i bloggen. Vet inte om det är en snilleblixt direkt då det är rätt fullt upp nu för tiden med rätt många åtaganden men när skrivlusten gör sig påmind, ja då är det dumt att inte låta tangentbordet gå på högvarv.

 ~Hjältar i det tysta~

Har länge gått och tänkt en massa vad som har hänt och vad som händer inom AIK och då tänker jag inte bara på vårt – i nuläget – eminenta herrlag utan jag tänker på allt runtomkring AIK och hur många personer det verkligen är som lägger ner sin själ på att vi ska vara en klubb i framkant.

AIK Ishockeyförening har i dagsläget 13 lag plus Hockeyskolan för det yngsta. Betänk att det är mellan fyra – sex ledare runt varje lag, så förstår ni säkert hur många personer som drar denna skuta och det är ingen lätt sak. Vill bara att man ska tänka på dessa personer. Det är ett evigt knåpande med tider, familj etc så dessa hjältar är värda att nämnas för utan dessa personer så skulle vår klubb inte se ut som den gör idag.

~Roger Melin~

Med tanke på hur vårt kära hockeylag spelade förra säsongen så är det väl bara att konstatera att i ett lagspel handlar om att ha rätt ledare. Det är inte speciellt många nya spelare i laget men spelet är något helt annorlunda och nu har spelarna verkligen kul ihop.

Att en ledare kan vara så viktig är egentligen helt enormt. Att tillföra ett lugn och få harmoni bland spelare är en sak men att se till att spelarna fått tillbaka sitt självförtroende är helt enormt egentligen. Roger Melin bör vara en av Sveriges absolut bästa tränare och framför allt när det kommer till unga spelare. Det är verkligen kul att se AIK Hockey nu. Det är fart, man vill vinna till varje pris och alla i laget hjälper varandra. Att det blir plumpar i protokollet någon gång då och då, ja det får man nog räkna med, men fortsätter laget så här, så kommer AIK med all säkerhet spela om en SHL-plats i vår. Det om något är helt otroligt när man tittar i backspegeln.

~AIK Hockey Dam~

1004473

Laget som gör det mesta rätt hela tiden. Sedan starten 1998 har laget vunnit fyra SM-Guld, 2004, 2007, 2009 och 2013. Det har blivit många medaljer för det här laget och Damlaget fortsätter att producera spelare till Damkronorna och Damlandslaget U18.
Det är rätt häftigt med tanke på att resurserna är och har varit små.

Nu känns det som det är nya vindar på gång in inom Damhockeyn i Sverige vilket är riktigt kul. Jag är av den tron att man inte kan tvinga folk att gilla Damhockey, men jag skulle vilja att man ger det en chans, innan man sågar densamma.

Idag så är det många som fräser och spottar mot Damhockeyn utan att man har sett en enda match. Det om något är tråkigt. Gå och se en match och gör bedömningen efter.
Igår efter matchen träffade jag på en kille som hade sett sin första Damhockeymatch, ever. Hans kommentar blev: – Bra lir, högt tempo och mycket kamp. Det är precis så. Man ska inte jämföra Damhockeyn med herrarna, det är bara dumt, utan man ska se sporten för vad den är. Jag lovar, gå på en match, utan förväntningar så tror jag till och med att den mesta negativa personen kommer att tycka det är kul.

Damerna går i alla fall även denna säsong till slutspel och har man inte sett några matcher innan, ta dig en tur ner till Ritorp och stötta tjejerna, det är ju i alla fall AIK som spelar.

Här hittar du damernas spelschema

 

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i AIK Dam, Damhockey, SDHL och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.