Mitt hjärta blöder

Varför sörja tider som passerat

Varför sörja tider som passerat

2004 blev AIK degraderade. Det var fruktansvärt. Ingen hade anat att detta skulle kunna ske, men det gjorde det. Helt plötsligt så stod vi där, i Division 1, utan en enda spelare under kontrakt. Inte en enda sponsor. Allt var bara ett vitt papper med en AIK-logga. Den känsla som fanns inombords då, ja den går inte att beskriva, det var bara hemskt.

AIK är EN klubb oavsett sektion. Jag vet att många unga inte bryr sig ett smack om hockeyn av olika anledningar. De som är födda på 90-talet har aldrig varit med om hockeyns storhetstider. Aldrig varit med om att få känna den gemenskap man kan känna på Hovet och framför allt på Golden Hill, vilket kan göra att man helt enkelt inte vill gå. Kanske var några med när vi gick upp i Elitserien eller så brydde man sig inte, för kärleken till fotbollen var/är större och då räknas inte de andra sektionerna i klubben.

Kärlek!

2010 gick vi upp i Elitserien, hemma på ett fullsatt Hovet efter åtta år av dels spel i Divison 1 och dels i HockeyAllsvenskan. Den där dagen – 11 april 2010 – var helt magisk. Den känsla som infann sig hos mig går inte att beskriva med ord, den känslan bara,  VAR där. Jag kommer ihåg hur jag själv reagerade när Lucas Lawson satte 1-0 bakom Viktor Fasth. Det var precis som att något brast inom mig. Mitt hjärta svämmade över av lycka. När sedan Daniel Bång sätter 2-0 i öppen kasse, då visste jag knappt vad som hände. Jag var så oerhört lycklig att jag inte fick fram ett ord. Alla mina vänner hoppade, skrek och var så oerhört lyckliga att dem inte visste hur de skulle göra för att visa hur mycket detta betydde för dem. JAG, ja jag satt på min plats på A21 och grät. Det gick inte att stoppa tårarna. De fullkomligt forsade nerför kinderna, av lycka. Jag såg supportrar på isen. Såg spelarna som jublade och grät om vartannat. Alla runt omkring skrek i högan sky, medan jag själv bara satt där, och grät.

Jag blev så påverkad, in i djupet av själen och den lycka som bubblade inom mig går inte att beskriva.. Det enda jag kan säga är, att jag nog i detta ögonblick kände en sådan otrolig kärlek till klubben än jag trodde att det var möjligt att göra. Efter sju sorger och åtta bedrövelser så var AIK tillbaka i Elitserien.

Överleva?

Idag känner jag mig mest livrädd! Panik att det ska gå åt helvete, IGEN, med klubben som jag älskar. Jag är livrädd att klubben inte kommer att överleva om vi alla inte hjälper till nu. Jag vet att många tycker – kanske med all rätt – att AIK har ställt för stora krav på oss supportrar, spelarna har inte levererat, men oavsett allt det negativa så känns det som att vi får ta det sen, sen när säsongen är över.

Just nu är det bara panik och mitt hjärta blöder. Det gör så fruktansvärt ont i hjärtat att det är svårt att förklara. Framförallt svårt att förklara för er som inte har varit med tidigare och upplevt nedflyttningar, degraderingen och som har fotbollen som största intresse. Jo kanske, om ni tänker er in i en situation där det skulle vara en fara för fotbollens överlevnad, då tror jag att ni kan förstå denna känsla av panik som just nu griper tag i mig.

VI – AIK – står inför ett läge där det handlar om att överleva. Överleva kvalserien, överleva ekonomiskt. Vi har ingen kommun som öser in pengar i vår klubb, däremot så har vi massvis med supportrar som nästan gör allt för att rädda klubben. Vi har supportrar som köper aktier. Vi har supportrar som sätter in pengar till kampanjen – ”Nu är det allvar” – till Golden Hillspelaren och alla som gör det, gör det för att VI vill se AIK Hockey med allt vad det innebär.

Tre hemmamatcher kvar innan kvalserien!

  • Tänk om vi kunde bli runt fem tusen på läktaren i alla fall och låta spelarna få känna stödet, oavsett vad som varit under säsongen.
  • Tänk om ALLA som var på matchen mot Växjö kunde komma tillbaka för att stötta laget de sista matcherna även om det har varit en riktigt tung säsong
  • Tänk om vi kunde sluta upp runt laget i dessa tre återstående matcher utan att skrika olika saker till spelare eller ledare.
  • Tänk om vi kunde få till det där trycket som bara vi kan, när vi vill och hjälpa laget i de tre sista hemmatcherna.
  • Tänk om vi kunde få spelarna att höja sig i dessa matcher så att de kan gå in i en kvalserie med gott självförtroende.
  • Tänk om!

AIK Hockey är så mycket mer!

  • AIK Hockey har en fantastisk ungdomssida.
  • AIK Hockey har en Hockeyskola för små barn
  • AIK Hockey har grymma pojkar och flickor som spelar hockey.
  • AIK Hockey har ett Hockeygymnasium.
  • AIK Hockey har två riktigt bra juniorlag i högsta serien
  • AIK Hockey har ett Damlag som nu går in ett slutspel igen och som ÄR regerande Svenska Mästare.

Vad skulle hända med alla dessa lag om AIK Hockey inte överlever. Jag varken vill eller vågar tänka på de scenariot. Nu kommer alla lag klara sig som tillhör AIK IF men dock, det blir så otroligt mycket svårare för alla.

Alla gör självklart exakt hur dem vill – som tur är – men NU, när AIK behöver Er ALLA, då hoppas i alla fall jag att NI finns på plats oavsett hur det har sett ut under den gångna säsongen.

VI GER OSS ALDRIG!

Att AIK går in i en kvalserie kan knappast ha undgått någon, i alla fall inte oss som håller på AIK. Det är tufft ekonomiskt och det är tufft på isen. AIK gör så mycket de kan nu för att vi ska fylla Hovet, varenda kvalseriematch. Vi som har säsongskort kan köpa extra kvalseriekort till nära och kära där man kan välja platser i närheten av våra egna platser som ett exempel.

Det finns också massvis med andra erbjudanden där man inte bara kan se fem otroligt spännande matcher utan man får även med – GRATIS – en t-shirt, VÅR KLUBB – VÅRT ANSVAR och bara den är värd så otroligt mycket för den säger precis vad det handlar om, det handlar om VÅR KLUBB, AIK!

Jag hoppas så innerligt att jag får se just DIG på Hovet, när det nu drar ihop sig. Att just DU tänker att: DET ÄR MIN KLUBB, såklart jag ställer upp nu. Om vi fyller klacken till att börja med, så är så mycket vunnet redan där. Köp ditt kort här >>

Jag hoppas att mitt hjärta slutar blöda och paniken försvinner. Jag hoppas att den här säsongen avslutas på allra bästa sätt. Jag hoppas att vi spelar kvar i SHL och att vi överlever ekonomiskt.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, Allmänt, SHL och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.