Avsaknad av respekt

Att jubla vid mål är helt okej

Att jubla vid mål är helt okej

Hemkommen från match mellan AIK J20 och Malmös dito. Det som slog mig idag under matchen, var bristen på respekt hos spelare, och idag lönade det sig att spela vårdslöst.

Ska väl först och främst säga att det här absolut inte är unikt när det gäller just Malmö. Det finns i alldeles för många lag som spelar på samma sätt. Igår såg jag Rögle spela precis likadant. Djurgården har spelat så under många år. AIK har också haft ledare som agerat oprofessionellt, och det är självklart inte okej och jag är glad att de har vett att agera proffsigt nu.

Det är inte nog med att spelare inte respekterar varandra men när till och med ledare inte visar någon som helst respekt för motståndare eller domare, då undrar i alla fall jag vilken syn en spelare i unga år får.

Unga spelare har massvis av adrenalin och hormonerna sprutar. Om då inte ledare tar tag i dessa spelare och talar om vad som är rätt och fel, vem ska då göra det? Det gäller även domare. Dem har verkligen chansen att prata med spelarna om vad som gäller på isen och absolut inte acceptera verbala påhopp.

Under dagens match så uppträdde Malmös spelare otroligt vårdslöst och för att inte glömma bort deras ledare som i båset står och skriker; -”Din jävla pajas” till domaren. Har man en sådan ledare då kan jag förstå att spelarna blir som dessa unga killar. Det ska tilläggas att det var långt ifrån alla, men fyra, fem spelare är fyra för mycket.

Självfallet kan det bli så att det rinner över för någon av AIK:s spelare, men då får dem oftast en åthutning av ledarna som påminner dem om vad som gäller. Sådant respekterar jag.

Detsamma gäller när ett lag gör mål. Att slå klubban i sargen är helt okej, men att skrika högljutt med tonläge c är inte okej. Det är så otroligt respektlöst. Jag har hört det alldeles för många gånger och jag förstår inte grejen helt enkelt.

I NHL så gör man inte vilka målgester som helst, utan bestraffning. Man ska helt enkelt visa respekt för motståndarna. Här kan spelare göra precis vad som helst och är det ingen som uppfostrar spelarna, ja då kommer det fortsätta så här.

Igår blev Niklas Lundström överkörd riktigt fult. Idag hände det ett flertal incidenter. Theodor Lennström blev utvisad efter att han försvarade en av AIK:s spelare som fick ett rapp över halsen av en Malmöspelare. Helt rätt att agera, men domaren missade händelsen så Lennström fick game tillsammans med Malmöspelaren som han slogs med, men, han fick även en tvåa för att ha startat bråket. Malmöspelaren som rappade, ja han fick sin femma och inget mer.

Det var ett flertal händelser under matchen som inte var speciellt snygga och jag kan för mitt liv inte förstå hur man som ledare tillåter ett sådant spel. Hockey är en utav de absolut vackraste sporter jag vet men den förstörs när lag går in för att spela fult och idag lönade det sig, tyvärr.

Jag är möjligen partisk i målet men är det något jag är väldigt stolt över så är det våra spelare och hur de agerar på isen. Det blir aldrig tjafs med domarna. Man står inte och skriker sig hesa i båset utan man tar domsluten och biter ihop. En gång i dagens match hände det att en spelare sa till en linjedomare att domaren borde ha tagit båda spelarna i stället för enbart en. Detta var faktiskt dessutom korrekt. Jonathan Andersson får benen undandragna av en Malmöspelare i en kamp vid sargen. En solklar tripping men domaren låter detta passera. I stället blir Andersson utvisad för att han tog i pucken på ett felaktigt sätt. Det viktiga i denna kråksång är att Andersson nöjde sig med att säga det, sen inget mer.

Jag hoppas att hela AIK fortsätter på samma sätt även om det kostar en seger, för hellre visa respekt mot motståndarna än att framstå som svin.

Det ska löna sig att inte tjafsa med domarna när som helst. Det ska löna sig att uppfostra spelare och det ska löna sig att visa vad som är rätt och fel på isen och inte som nu, att man förlorar på det.

Fortsätt på samma väg AIK för en vacker dag så hoppas och tror jag att vi kommer att vinna på att agera professionellt även när det gäller unga spelare.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i AIK, J20 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.