Öppet brev till Croneman

Huliganer på hockeymatch / Mats Norrgård

Huliganer på hockeymatch / Mats Norrgård

Bäste herr Croneman

Jag är kvinna, Jag har gått i princip på varenda hockeymatch de senaste tio åren och jag kan garantera dig att jag aldrig någonsin varit rädd, aldrig!

Jag går även på fotboll så ofta jag kan och observera nu att jag för det mesta har med mig min dotter (nu 17år)

Du skriver om folk som inte vågar gå? Ja självfallet vågar några av dem inte gå för det finns just journalister som du. Journalister som snedvrider det mesta för att få sälja tidningar. Ni går in på ytterligheter när det gäller sporten men ni lämnar fakta därhän. Men jag kan garantera dig att de som tar med sig sina barn -ja det vet vad de gör  – och DE vet att det INTE är farligt.

Det är inte farligt att gå på fotboll eller hockey i Stockholm. Om du kunde nämna EN incident där polisen har varit tvungen att gripa in INNE på Råsunda eller på Hovet de senaste åren för grövre brott? AIK har satsat enorma pengar på att just få ordning inne på arenorna och de har lyckats, utan polisens hjälp. Jag tror du kommer få det väldigt jobbigt att hitta några större incidenter, och dra för guds skull inte upp derbyt i hockeyn där det ramlade in över 1000 JO-anmälningar till JO gällande polisen.

Det är möjligt att det är en hel del stök utanför arenan men jag kan nästan garantera att man inte skulle ha det stöket om polisen höll sig på avstånd. Man behöver inte spänna musklerna precis där man vet att det är mest folk. Några av poliserna är riktigt bra och några av dessa poliser ifrågasätter också varför det ska se ut som det gör på matcherna när det gäller polisinsatser.

Ni skriver om sådant som låter bra i statistiken så att polisen kan få fog att bestämma exakt hur många poliser det ska vara på en match.  300 poliser, hur många hästar som helst, hundar etc. Förstår du inte denna snedvridna fördelning då anser jag att du har problem, grava problem med att se sanningen.

En äkta huligan / Mats Norrgård

En äkta huligan / Mats Norrgård

Du kanske skulle följa med oss på Hovet eller på nya Råsunda (Friends) framöver och se hur FARLIGT det är. Jag tror du har fått samma erbjudande av rätt många faktiskt, men jag tror inte du vågar. Du kommer att skylla på att du har emottagit hot, vilket ingen av oss kan motbevisa men jag hoppas att du verkligen gör det, för den dagen kommer du antagligen skriva helt annorlunda.

Hur många har du svarat  som har skrivit till dig?

Jämför en fotbollsmatch på Råsunda med en fredagskväll på Stureplan. Jag kan svära på att det är fler slagsmål, fylla, knark etc där nere än vad polisen lyckas skrapa ihop på en fotbollsmatch med 300 poliser på ett derby som drar runt 25000,minst. Har någon av dessa krogar betalat en enda krona för polisinsatserna? Det är fler grova brott där nere en fredagskväll än vad det är på en ynka fotbolls- eller hockeymatch.

Under fotbollslandskampen mot England så var det hur många poliser som helst överallt runt arenan. SvFF är en jäkligt rik förening, hur mycket betalade dem? Hur mycket betalar Helsingborgs IF? Absolut ingenting! Svara mig gärna på hur det ser på detta.

SvFF har inte en egen ungdomsverksamhet som AIK, Dif eller Bajen har. Om du inte förstår varför det kommer att drabba ungdomsverksamheten, ja då är du återigen väldigt dåligt påläst. AIK Hockeys juniorverksamhet kostar runt fyra miljoner om året. FYRA MILJONER! Då har även klubben knattar som börjar redan i 3-årsåldern. AIK har pojk- och flicklag. Man har damhockey med både senior och juniorhockey. Det är precis på samma sätt inom fotbollen. Hur tror du att man ska kunna ha råd att hålla alla ungdomar borta från allt skit ute i vårt samhälle om polisen ska fortsätta att debitera saker som inte klubbarna kan rå över?

Du säger att det är helt normalt att man avsätter 300 poliser? Varför ska inte klubben få vara med och bestämma hur många poliser DE anser bör vara på plats. Först den dagen när det finns en samverkan mellan klubbarna och polisen, först den dagen kan du och dina andra journlistkollegor som anser att detta är rätt, börja skriva om det.

Ni skriver hela tiden om att det är klubbar i bolagsform som ska betala polisfakturorna men inte de övriga. Okej, fine. Men om jag beställer något i bolaget som jag arbetar för nu så VET JAG hur mycket jag beställer och vad jag får betala för detta. Som det är NU, när det gäller polisfakturorna, så bestämmer alltså leverantören -polisen – hur mycket folk de ska ha på plats utan att jag -klubbarna –  inte har ett skvatt att säga till om, hur rimligt är det?

AIK har en säkerhetsavdelning – om du inte visste det – som man lägger ner stora pengar på. Att du inte tar och kontaktar dessa personer och verkligen får reda på hur det ser ut. Det finns ALLTID två sidor av ett mynt.

Polisen går ut med att dem har tagit jättemånga personer för knark av olika slag på matcherna, men det finns ingen statistik på hur många som faktiskt HADE knark på sig eller var drogpåverkade när dessa beslag gjordes? Är det okej? Det är alltid lätt att trolla med statistisk. Det enda polisen behöver göra är att gripa folk, inte tala om varför och sen luta sig tillbaka på sin statistik som är så missvisande mot samhället och det är exakt samma statistik som du följer.

Om du hade varit karl nog, så hade du träffat Stockholmsklubbarnas supportföreningar och pratat med dessa killar/tjejer först och SEN skulle du kunnat skriva en krönika. Jag lovar, den hade haft ett helt annat innehåll.

Nu är du bara ute efter att få ett gäng klappar på dina axlar så du känner dig betydelsefull när din redaktör ser att folk köper tidningen. Du kan ju hälsa samme redaktör att så länge ni inte tar reda på hur det verkligen ligger till – nej polisen är inte fakta – så lär ni förlora väldigt många läsare framöver.

Ett annat hett tips är att du faktiskt kontaktar din kollega Esk, för han lever i nuet och inte som du i en påhittad värld där polisens ord är det som är sanning.

Vi som vågar ta med våra barn på match

Småhuliganer / Kilminster

Småhuliganer / Kilminster

En liten huligankille / Einar
En liten huligankille / Einar

Huligantjej / Per Nilsson

Huligantjej / Per Nilsson

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, J18, J20, Match och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Öppet brev till Croneman

  1. Cartman skriver:

    Synd att världen är fylld av idioter som blir experter bara för att de är journalister.

  2. Bosse Knopp skriver:

    ”Det är inte farligt att gå på fotboll eller hockey i Stockholm. Om du kunde nämna EN incident där polisen har varit tvungen att gripa in INNE på Råsunda eller på Hovet de senaste åren för grövre brott?”
    Definiera grövre brott?
    1. Kravaller på läktaren där folk flydde i panik i ett derby mot Gården.
    2. En som rusade ner i Rögles bås och vevade
    Jag säger inte att Croneman har rätt i allt han skriver, men han har väldigt många poänger.

    • Black Indeed skriver:

      Läs vad jag skriver, ”för grövre brott”. En match där det var kravaller, ja! Där ingen av klubbarna förutsåg vad som kunde hända. Där ordningsvakter gick in under match för att gripa en person. Inte okej någonstans. Vare sig att gripa någon under match eller starta kravaller. 2. En som hoppade ner, ja och vad hände med honom? EN person som fick besöksförbud. Detta var fyra eller fem år sedan. Har det hänt igen? Nej! Har man vidtagit åtgärder för detta? JA. Det innebär inte att polisen ska kunna stå o fika på matcherna med fullt betalt. Att AIK inte ska behöva ha poliser på plats och betala för det när man inte har beställt dessa.

  3. Gnagis skriver:

    Jätte bra text!
    Synd bara att du benämner NationalArenan som nya Råsunda.

Kommentarsfältet är stängt.