Spelet dåligt men med i poäng

Pucken är rund! / Jesper Zerman

Den gode Christoffer Bodin gjorde mig uppmärksam på en sak ikväll och det är att förra säsongen hade vi efter 20 spelade omgångar, 23 poäng.

Jaha, vad är det som är så märkvärdigt med det då, tänker säkert några. Jo för att förra säsongen – som vi var så bra – så hade vi efter 2o spelade omgångar 23 poäng – varsågoda att kolla upp det själva här – och den här säsongen har vi alltså 20 poäng efter lika många omgångar. Det skiljer med andra ord TRE poäng.

Då kommer det väl som ett brev på posten – även om brev kommer sällan numer – att jamen vi spelar i alla fall så uselt och det är stor skillnad mot förra säsongen. Den här säsongen är vi urusla, typ, något sådant, lär det väl komma, men jag vänder på det.

Om vi spelar så otroligt uselt, är så oerhört dåliga med en defensiv som är katastrofal och en offensiv som inte gör mål, ja då kan man ju tänka sig hur det blir när allt detta ställs till rätta. För om vi enbart har TRE poäng mindre än vad vi hade förra säsongen när allt tydligen var frid och fröjd och Roger Melin hade full koll på ett manskap som spelat ihop ett gäng säsonger så kan det här bara bli bra, eller hur?!

Förra säsongen efter 20 omgångar så hade vi gjort 49 mål, den här säsongen har vi fått in 45 puckar bakom motståndarmålvakterna.  Det skiljer alltså FYRA mål och då hade vi Gynge, RR, och en massa andra godbitar i laget.

En större skillnad är insläppta mål, men ändå inte farligt som jag först trodde. Förra säsongen släppte vi in 54 mål på 20 omgångar och den här säsongen 64. Med tanke på att vi har haft cirka två backar borta i snitt så är detta inte konstigt egentligen. Vi har en helt ny målvakt i målet, förra året hade vi Fasth. Vi har enbart spelat med tre backar från förra säsongen och har vi haft tur så har vi fått lira med fyra backpar, men det har varit mer sällan eller om sanningen ska fram, väldigt sällan.

Statistik ljuger ju inte säger vissa och då är det väl så. Har man spelat i 20 omgångar och enbart är tre poäng efter förra säsongens poängskörd så är det kanske inte så jäkla illa ändå när man tänker efter.

Om det här uppehållet kom olämpligt för några lag så kom det oerhört lämpligt för AIK. Jag tror att laget kan vända denna negativa trend men det är som vanligt, laget behöver säkert hjälp på vägen. Kunde vi gå till semifinal förra säsongen med så ”bra” spel efter 20 omgångar förra säsongen så kanske vi kan göra det även denna.

Pucken är rund, allt kan hända!

Ingen lär väl åka till Ängelholm direkt men på torsdag när det är medlemmarnas match, då kanske vi kan hjälpa laget uppåt i tabellen. Ta chansen, ta med ditt medlemskort och hjälp AIK att klättra i tabellen, jag menar, du går ju i alla fall in gratis.

22/11 ÄR SISTA MATCHEN PÅ RÅSUNDA! GE LAGET STÖDET!

Du är väl på Råsunda den 22/11!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, Elitserien och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spelet dåligt men med i poäng

  1. Joel skriver:

    Enligt min syn att se på det så är det jämnheten i matcherna som vi måste bli bättre på, alltså prestera över hela 60 min! 2 tydliga exmpel på det är tex matchen borta mot Modo där vi spelar helt okej och kontrollerar matchen i 40 min och leder med 5-1 för att sen i tappa upp till 5-4, och även matchen mot kopiorna (såg visserligen inte matchen så du får rätta mig om jag har fel) där vi är med i 2 perioder för att totalt fallera i tredje! Så får vi bara upp jämnheten tror jag det kan bli ett rätt roligt avslut på året=) Ses på Torsdag!

Kommentarsfältet är stängt.