Framåt stolta AIK

Larsson stänger igen / Jesper Zerman

Igår var det helt andra tongångar på de flesta ställen gentemot vad man har hört och läst tidigare. Helt plötsligt så hörs det positiva ord i stället för allt negativt som skrivits under en längre tid.

Att läsa kommentarer på olika sidor idag är som balsam för själen. Efter nästan hatiska inlägg mot laget, ledarna och i princip allt inom AIK, så har laget lyft sig och det rejält och därmed även kommentarerna. Från att vi har grävt i helvetets botten så är vi nu på väg rakt upp mot en ljus tillvaro. Självfallet tar man inget SM-guld för att man spöar Luleå och Brynäs, men den skillnad som det är på lagets spel nu jämfört mot tidigare, ja det är enorm.

Det känns rätt skönt att jag trott på laget även om jag också haft mina tvivel. Man kan nästan se det som att det positiva sitter på vänster axel och det negativa på höger. Det har varit fullt sjå att slita dem från varandra för att båda har ansett sig att ha rätt. Jag har fått höra – vilket jag ofta får höra – att jag är överoptimistisk. Jag är ingen realist, jag fattar ingenting om hockey och än det ena och än det andra. Det är möjligt att jag är optimistisk i min natur och realist, njae, det är jag nog inte, när det gäller hockey i alla fall.

Jag älskar hockey och jag ser gärna väldigt mycket hockey. Är det inte live på Hovet, så blir det TV hemma eller ute. Åker även på bortaresor så mycket det går. Ser mer än gärna både NHL, KHL, HockeyAllsvenskan och självfallet juniorhockey. Det kan faktiskt även bli en och annan Division 1-match också, fast det är mer sällan. Det är helt enkelt min stora passion. Jag kan säkert inte alls lika mycket som alla som skriver på olika forum men, jag försöker att tro på laget, oavsett hur illa det än ser ut, för det är så jag är. Ser hellre ljusglimtarna än att leta fel.

Det är därför jag är så oerhört stolt efter matchen mot Brynäs, eller förresten, jag är nog alltid stolt när det gäller laget, däremot kan jag vara oerhört besviken ibland. När laget var nere i Linköping så kunde man skönja en förändring i laget. Det var inte direkt backarnas fel när LHC gjorde 1-0. Det var Sandberg som slarvade i egen zon där redan en back hade fullt jobb med att försöka få loss pucken. Lämnad åt sitt öde blev Jonathan Andersson. Han gjorde så gott han kunde, men det räckte inte.

Det andra målet kom i boxplay och när det föll, ja då föll även laget, i den första perioden. Sen kommer AIK ut som ett helt nytt lag. Esa Pirnes reducerar och defensiven stärks mer och mer ju längre matchen lider. I tredje reducerar Broc Little och laget gör allt för att försöka kvitter men LHC lyckas hålla bort AIK från deras mål. Den vändningen av det defensiva spelet var början på ett nytt lag, såg det ut som.

När laget sedan ställdes mot Luleå så var det nog inte speciellt många som hade ens en tanke på att laget kunde vinna. Det var ju faktiskt något som inte Roger Melin fixade under sin tid, under ”serielunken”. Men det gjorde dem och som de spelade! Defensiven var riktigt bra, med lite slarv här och där, men man vinner inte mot Luleå om inte defensiven är bra.

Matchen mot de Svenska Mästarna var väl inte heller något att räkna med egentligen, men slit betalar sig. Anders Hultin har numer hand om backarna. Det verkar som att han har fått backarna att våga tro på det dem gör. Att inte vara rädda för att göra misstag, för det gör varenda lag mest hela tiden. Men att försöka minimera misstagen har nog varit det största jobbet och det gör man nog bäst genom att låta spelarna tro på sig själva och varandra. När backarna får ordning på sitt spel, ja då kan Daniel Larsson koncentrera sig på sitt utan att behöva vara på tå hela tiden, även när det är lugnt, för att han vet att det kan slarvas. Igår och i matchen mot Luleå så såg man hur Larsson trivdes.  Han kan gå in och spela sitt spel och göra det där som alla vill att en målvakt ska klara, han ska kunna gå in och vara matchavgörande.

Vet inte om jag med ord kan beskriva hur mycket jag tycker att Jonas Liwing har vuxit som spelare. Inte bara den här säsongen utan det började redan förra. Jag har alltid gillat Liwing till skillnad från många andra som klagat på honom jämt och ständigt. Har aldrig riktigt förstått kritiken, men det beror kanske på min okunskap. Nu tycker i alla fall jag att han har varit en av de absolut bästa spelarna så här långt. Han tar ett mycket större ansvar och det är kanske så, att det där A:et på bröstet har gjort sitt. Igår var han ju även kapten.

Esa Pirnes framfart igår var också en fröjd för ögat. Som han åkte och proppade spelare och som han tog sitt ansvar som ålderman i laget. Pirnes gjorde det där som man har väntat att han ska göra, så vem vet, skadan är kanske helt läkt nu och allt börjar ramla på plats.

Tre poäng av Hynning mot Brynäs / Jesper Zerman

Fredrik Hynning gör sin absolut bästa match så här långt och drämmer till med tre poäng och gör även det matchavgörandet målet. Framspelningarna igår till Joakim Nordströms två mål var helt enkelt magnifika.

Och Joakim Nordström gjorde två mål / Jesper Zerman

Det finns massvis med spelare att berömma efter gårdagen men vid sidan av ovan nämnda spelare så vill jag även hylla Daniel Larsson. Vilken skillnad det är på Larsson nu när han kan arbeta i lugn och ro. Stefan Persson verkar ha fått Larsson back on track igen. Daniel Larsson verkar verkligen trivas nu och spelar lugnt och tryggt. Blir det returer, ja då är backarna där de ska vara, i närheten och hjälpa honom.

Segern igår kanske även ger lite mersmak så att vi får lite mer folk till Hovet på tisdag den 23 oktober då ”Dumt att välja Gnaget #1” kommer på besök. Det lär bli en hel del tjejer i alla fall med tanke på ”tjejkvällen” som jag hellre döper om till ”Stöd Rosa Bandet-kvällen”. Vore riktigt kul om det blev lite folk på läktaren en sådan kväll och den kvällen kommer i alla fall jag att lägga en extra peng i deras insamlingsbössor.

Ni kan läsa mer om denna kväll här. Men vill man göra en god sak och samtidigt gå på hockey, ja då styr man riktningen mot Hovet den 23 oktober klockan 19.00.

”Öppen träning”

Den 27 oktober är det öppen träning igen för säsongskortsinnehavare. Den här lördagen kommer även Peter Birath – Ny VD för AIK Ishockey AB – presenteras och de personer som kommer dit har även möjlighet att vinna ett pris värt 2500kr

Ingång via entré 18 från kl. 09.50                                    10.00-10.30 Senaste nytt från sportchef/tränarteam och frågestund

10.30-12.00 Öppen träning                                                            AIK bjuder på kaffe och bulle. Ingen föranmälan krävs men kom ihåg att ta med ditt säsongskort.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Framåt stolta AIK

  1. Patrik Thomas skriver:

    Mary…det är väl du och jag som inte kan Hockey….har försvarat Liwing innan han ens satte sig i ”fel” bås…..Finns INGEN i truppen med hans split vision/spelsinne! Sen att han e lite liten i fysiken har han alltid kombinerat med smartness! Sådeså!

    • Black Indeed skriver:

      Åh vad jag håller med dig. Liwings spelsinne är helt sjukt bra. Kolla bara efter passet ikväll till Janis. Liwing är kung enligt mig och jag är så glad att jag aldrig gett mig på den fronten.

  2. Joel skriver:

    Jag är en av dom som har kritiserat Liwing välidigt hårt då jag har anset att han va allt för dålig både defensivt och offensivt! Men som du skriver så har han verkligen varit riktigt bra så här långt, vilket är grymt kul att se då han är en av dom som har varit längst i truppen ( kanske till och med längst?) och nu producerar han verkligen grymt framåt vilket vi verkligen behöver då det inte växer rightade backar på träd i vårt lag!

Kommentarsfältet är stängt.