Avgå?!

Alla har inte råd / Jesper Zerman

Vet inte hur ofta jag numer läser om Perras avgång och att det här laget är det sämsta på väldigt länge, så sagt och gjort, jag var tvungen att kolla upp hur det har sett ut tidigare säsonger.

Många tycker att jag är alldeles för optimistisk när det gäller laget säsongen 2012/2013. Måhända att jag är det men jag har sett laget och jag vet att det finns enormt mycket kunnande i det här laget och om dem får arbeta tillsammans så kommer det att släppa.

Vad som behövs är att få ihop laget utan skador och sjukdomar för som det är nu, så har vi inte spelat en enda match med fullt lag. Igår saknades Tärnström, Blomdahl och Pirnes. Rätt tunga namn och det är namn som betyder oerhört mycket för det här laget. Helt enkelt ledargestalter. Dessa spelare bör komma tillbaka så snart som det bara går.

Vi saknar även opererade Stefan Johansson som när han spelar som bäst, är riktigt bra och det som känns är att vi saknar backar med självförtroende att skjuta från blå. MacNevin kommer tillbaka och jag tror inte för ett ögonblick att han kommer tillbaka lika otränad som han var förra säsongen. Då drogs han med skada och har han skött sin träning så är han ett stort tillskott offensivt.

Niklas Jensen levererar / Jesper Zerman

Vi har fått en junior att börja leverera och nu hör jag klagomål på att han gör för lite poäng? Personligen är jag skitglad att vi har fått till en riktigt målskytt i laget. Efter 55 omgångar första säsongen så hade vår sniper, Richard Gynge, mäktat med elva mål och elva assist. Gynge hade då även spelat i ES tidigare vilket Jensen inte har gjort. Jensen är dessutom född 1993 och tittar man på hur han ligger till i den totala skytteligan så hittar vi honom på en femteplats bakom spelare som, Söderberg, Möller Fasth och Widing. Finns ingen annan 93:a i närheten av Jensen.

Det pratas om fem förluster. Jag ser det inte så. Vi har tagit poäng i tre av fem matcher vilket borde rendera i noll poäng om vi hade förlorat. Laget har spelat oavgjort i tre av matcher men förlorat den lilla extrapoängen. Den poängen är självfallet viktig och hade vi tagit den så hade laget idag stått på sex poäng.

Med tanke på att laget är väldigt nytt och det är många nya i laget så gick jag tillbaka till säsongen 2010/2011 för att kika på hur det såg ut då, med rätt många nya i laget.

Steen, Gynge och Rudslätt i en formation säsongen 10/11 / Jesper Zerman

Det jag först tänker på är hur många gånger Roger Melin ändrade om i formationerna. Det blev liksom aldrig ordning och reda där. Vi började med Heino i mål för att sedan turas om mellan honom och Viktor Fasth. Alla vet att Fasth fick ta hand om förstaspaden och som han gjorde det men vi blandade och gav under hela säsongen och Gozzi plockade in Toskala, Lundström och Bjurling beroende på alla skador vi fick på målvakterna.

Det var inte bara på målvaktssidan det var knas utan även i femmorna innan Melin hittade rätt. Efter fem omgångar – precis som i dagsläget – hade vi lyckats skrapa ihop tre poäng. Ingen skrek efter avgång då utan jag tror att man hade lite is i magen och insåg att vi hade ett helt nytt lag som det skulle ta tid att få ihop.

Säsongen 10/12 hade vi efter fem omgångar tre poäng varav dessa poäng inte var någon trepoängare utan 1 suddenförlust och en straffvinst. Resten av matcherna var rena och skära förluster.

I den sjätte omgången spelade vi ett derby och krossade dif med 5-2. Alla jublade i högan sky och glömde snabbt bort den rätt dåliga inledningen. Efter derbyvinsten, blev det ännu fler förluster. Efter 15 omgångar hade laget lyckats skrapa ihop 16 poäng. Efter fem omgångar, tre poäng (?!) och efter sex omgångar 6 poäng, så egentligen ser det ut precis som vår första säsong i dagsläget. Man får ju inte glömma bort att vi har förlorat, ja förlorat många spelare som nog inte Gozzi var beredd på. Gynge drog till KHL, en onämnbar gick till Lakers och Bång till NHL. Tre tongivande spelare som betydde mycket för laget 11/12.

Det känns som att det är en repris på det som hände när vi kom tillbaka till ES. Skillnaden är att då hade man överseende med spelet, för att vi just hade ett rätt nytt lag. Den här gången är det Perra som styr skeppet och då har vi absolut noll tålamod.

Många hänvisar till att Perra faktiskt fick sparken från Timrå och det är väl inte annat än man måste hålla med, men det fick även Roger Melin, innan han kom till oss. Han fick sparken men förde in ett spelsystem som verkligen lyckades även om det tog ett tag för spelarna att anamma detta.

Kanske beror de hårda orden mot Perra att man har hans situation färskare i minnet än vad man hade med Roger Melin, även om Perra har större meriter än vad Melin har. Tror att detta är en av anledningarna till att man skriker om Perras avgång.

Flera nämner även att man bör invänta omgång 15 för att se hur laget ligger till då och jag går återigen tillbaka till säsongen 10/11 där vi hade 16 poäng efter dessa matcher. Vi hade en målskillnad på 33-42 och det som sades då var att vi behövde målskyttar men av någon underlig anledning så hittade laget ett spel som verkligen passade dem och resten är ju historia. Sista matchen på Hovet mot Modo gjorde att vi klarade att ta oss an den åtråvärda åttondeplatsen.

Vad jag minns från den säsongen är att Dick Tärnström inte gick att känna igen och att det var flera spelare som verkligen inte levererade som man trodde att dem skulle göra från början men det var verkligen värt att ge laget en chans för som dem levererade till slut.

Efter 55 omgångar hade vi skrapat ihop 74 poäng. Vi hade inte en spelare i topp 25 bland poänggörarna. Vi hade gjort 2.38 mål/match och vi hade 20 mål minus i statistiken.

Jag tror att man helt enkelt måste ha lite is i magen när det gäller ett helt nytt lag och med ett helt nytt spelsystem, även om det inte syns att det är nytt spelsystem, som många säger.

Jag tror också att spelarna känner att kompetensen finns där men att man inte får till det. Oavsett så tänker jag att vi har ett lag, och det är laget som ska spela den här säsongen, vilka bör stöttas så det står härliga till.

Det enda felet och kanske det största är att många i ledningen gått ut med att vi har det bästa laget på papperet på många år och att vi i princip ska krossa allt motstånd. Det om något är fel. Jag kommer ihåg hur mycket AIK fotboll fick äta upp: –Kom och ta oss. Ett rent och skärt misslyckande blev det. Så man ska nog vara väldigt försiktig med olika uttalanden. Bättre att jobba som underdogs och visa expertisen var skåpet ska stå.

Det kommer bli svårt att fylla Hovet framöver och egentligen är det inget konstigt i det. Fotbollslaget slåss om guldet. Dem spelar i Europa och är vidare i Cupen. Man har helt enkelt inte hur mycket pengar som helst, och då är det nog inte så lägligt att höja priserna i klacken som jag hörde att det var gjort. 190:- för en klackbiljett om man får för sig att vara ute i sista minuten? Det är på tok för höga priser och så länge det är början av en säsong med lite folk, så ska man nog hellre göra tvärtom.

¤¤¤¤¤

I morgon färgas Hovet svart och gult på alla tänkbara vis och med mycket folk (man kan alltid hoppas) kan vi välkomna Roger Melin och Johannes Salmonsson tillbaka till Hovet på ett sätt dem inte uppskattar, alltså med en vinst.

En god vän skrev: -När jag vaknar på morgonen är jag AIK:are och när jag går och lägger mig är jag AIK:are oavsett vinst eller förlust.

I MED- OCH MOTGÅNG!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, Allmänt, Elitserien och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Avgå?!

  1. iverlov86 skriver:

    Mycket bra skrivet! Tack för att du har lite tålamod du oxå! Spelet känns ju bra, det är ju bara att få in trissan som fattas! Men det kommer släppa förr eller senare… Broc och Jensen kommer bli hjältar innan detta är slut!

  2. Adde skriver:

    Men vi är inte nykomlingar som 10/11. Jävligt lätt att be folk ha is i magen men, hur länge?
    Det jag ser av AIK är ett lag utan linjer i spelet, ett katastrofalt spel i egen zon och helt utan anfallstaktik. Klart vi kan vara farliga i spelvändningar, det kan alla lag vara. Men som vi blottat oss bakåt i dessa så väger det negativa över. Vi mäktade med hela EN tackling på hela period tre igår. Det är FRUKTANSVÄRT när man jagar reducering. Du får det att låta som att bara man rättar till någon detalj och skadade spelare kommer tillbaka så löser det sig, men det är MASSOR med fel i detta lag just nu.

    • Black Indeed skriver:

      Jag saknar också det fysiska spelet och det hoppas jag verkligen att det återvänder. Blomdahl borta men det finns fler. Viklund är helt osynlig. Det var inte just det som jag tänkte på med inlägget utan snarare att vi har många nya spelare och att det tar tid att få ihop det. Så länge vi inte kan spela med fullt lag så kommer det att vara jobbigt. Just detta med skadorna är jobbigt enligt mig.

    • Black Indeed skriver:

      Sen har jag också svårt att ha is i magen, men jag försöker och ropar inte efter någons avgång redan nu utan hoppas att det vänder. Största felet är enligt mig att man har gått ut med att detta är det bästa laget så här långt. Behövs det värvas framöver så ska det värvas.

  3. Eddie skriver:

    Är inte förvånad, men det glädjer mig att man har rätt i det man fått för sig 🙂

  4. Joel skriver:

    Det jag är rädd för att man inte ser några linjer i spelet, tex ingen tanke i forecheking spelet, uppspelsfasen så känns det mer som att forward åker och gömmer sig en att visa sig i avlastningsfickorna. Men jag kan ändå hitta postiva bitar, dels tycker jag tvillingarna har sätt riktigt bra ut! Janmark står på 2 mål efter 5 Jensen som du nämnde står på 3 mål efter 5 och även målvaktsspelet har sätt bra ut. Som din kompis skrev AIK igår,idag och i morgon! Två färger en tro!

  5. En fin krönika. Dock tror jag ”missnöjet” med Perra kommer från hans genuint bedrövliga uppsyn, och på det sätt han hanterat intervjuer tidigare. När han snackade i TV under hans tid i Timrå tänkte jag tyst för mig själv, att det va en jävla tur att mitt lag inte har honom som tränare. Dryg, otrevlig och allmänt trist. Till detta vill jag tillägga, att jag aldrig träffat honom, utan det är helt och hållet baserat på den bild jag fått av honom genom media.

    • Black Indeed skriver:

      Förstår att han kan kännas så. Jag träffade honom för första gången på Gotland och karln är faktiskt rolig hur lite man än kan tro det. Han har mer humor än vad som fanns där tidigare och som jag uppfattat allt så gillar laget honom som person. Tror att han är rätt trött på media, därav hans trista uppsyn. Tänk tillbaka på FBK-tiden för hans del.. då var det roligare 🙂

Kommentarsfältet är stängt.