Den magiska kvällen

SCA-Cupen i Gärdehov

Det är väldigt många datum nu att lägga på minnet när det gäller AIK. Dels den 28 augusti när det blev klart att Bangura kommer tillbaka till AIK och dels den magiska kvällen den 30 augusti.

Nu kommer det där inlägget inte handla om enbart fotboll utan även om min sport, hockey.  Den 30 augusti kommer jag att minnas som den sjukaste kvällen i mannaminne när det gäller fotboll OCH hockey.

Vi är ett gäng som är i Sundsvall och kollar in AIK i SCA-cupen och vad gör man då när AIK fotboll spelar den kanske viktigaste matchen på hur lång tid som helst. Jo självfallet sitter man och följer twitter slaviskt samtidigt som radiosporten avlyssnas koncentrerat i mobilen och dels ska man följa en match live i Gärdehov. Lite problem där alltså.

Flera spelare som ej var med i matchen mot Sundsvall

Hur galet blir det inte då när fotbollslaget gör 1-0 i Moskva och direkt efter gör hockeylaget 1-0 här i Sundsvall. Att dessutom Broc Little gör sitt första mål i AIK-tröjan och Jensen sin första assist är också så där magiskt. Om dessa två spelare fortsätter ihop så kan det bli många glada miner framöver. Fart, teknik och direkt på mål.

Annars var väl matchen lite så där och jag tror jag lyckades fånga upp tre tacklingar, ja ordentliga sådana men mer var det inte. Nu spelade AIK med rätt många borta men det ska sägas att vår J20-femma var galanta. Riktigt kul att se dessa killar speciellt när dem höll hov i offensiv zon. Det snurrades på rätt bra och man såg verkligen att dem här killarna försöker spela till sig förtroende och en plats i A-laget.

Nå om inte fotbollslaget gör fler mål så behöver inte hockeylaget göra det heller, tydligen.  För det hände absolut ingenting målmässigt på väldigt länge. Nog för att det fanns massvis med chanser, men målkavalkaden uteblev.

Men varför göra en massa mål när scenariot kan bli som den värsta thriller. Den här kvällen, just det här datumet så skulle man kunna göra en film av resultatet. Ett rätt stort gäng hade tagit sig till Moskva för att följa fotbollslaget och ett mindre gäng hade tagit sig till Sundsvall för att följa hockeylaget och där båda lagen gör mål i precis samma minut! Det är helt ofattbart. När jag lyssnade på Radiosporten och hör om hörnan där Nisse skjuter bollen i stolpen och Lorentzon skickar in bollen i mål på returen, så blir det en totalt blackout. Jag ställer mig upp och tokjublar i hallen och folket runt omkring tittade lite halvgalet på mig och när jag vänder mig om så gör även hockeylaget 2-0. Om inte detta är välregisserat så är ingenting det efter detta drama som till slut blev ”Miraklet i Moskva” och ”Bragdens mamma”

En fantastisk kväll helt enkelt och dom så många gånger förr så säger jag: ”TACK OCH LOV ÄR JAG GNAGARE”

Alexander Hamberg bäst i AIK / AIKsara.se

Bäst igår var utan tvekan Alexander Hamberg som även utsågs till kvällens spelare i AIK. J-20 femman – Jonathan Andersson, Theodor Lennström, Dennis Nordström, Christoffer Gozzi och Jonathan Skoglund visade att dem verkligen vill spela i A-laget. Niklas Jensen och Broc Little var också utmärkta.

Broc Little visade även känslor. Han fick en klubba i ansiktet vid ett tillfälle och även en klubba i ryggen vilket fick honom att blir tokarg. Vem hjälper honom om inte, Niklas Jensen. Härlig syn när laget står upp för varandra.

Sundsvall gjorde en riktigt bra insats, men det skulle nog i alla fall en rätt stor klasskillnad om vi hade spelat med ordinarie lag. Ikväll blir det nog lite annorlunda när Timrå ska besegras. Funderar starkt att även gå och kolla in Modo innan vår match, men vi får se vad som händer. Idag kommer det lite fler hjältar hit upp så man vet aldrig vad som kommer att hända sen.

Ni vet väl förresten att AIK Hockey kommer att sända matchen mot Timrå.

Vi hörs gott folk och vill ni läsa lite mer om matchen  så tror jag att det kommer att tweetas en hel del i kväll också.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, J20, SCA-Cupen, SHL, Träningsmatch och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.