Vilken dålig reklam!

Salavat är i Stockholm för att spela en liten miniturnering emot AIK och Skellefteå. Ikväll såg jag matchen mellan Salavat och Skellefteå och jösses vad besviken jag blev.

Det kanske inte är den bästa reklamen att skriva negativt om Salavat, men det gör jag ändå. Jag såg Salavat i den inofficiella matchen på Ritorp i tisdags och jag kan lugnt säga att det var två helt olika lag som spelade då och ikväll. Jag trodde i min enfald att Salavat skulle visa samma fantastiska hockey idag som då, men icke.

Nu tror väl hälften av läsarna att jag skriver det här enbart för att Salavat faktiskt förlorade mot Skellefteå ikväll med 2-4 men så är det inte. Skellefteå gjorde det faktiskt bra, men å andra sidan var Salavat helt kassa. Blixtrade till någon gång under matchen, men mer var det inte.

Hade dem spelat som de gjorde i tisdags så hade det varit roligt, för i grund och botten är dem ett riktigt bra lag och visade så också stundtals ikväll också, men det var alltför sällan.

Nej det här var ett bottennapp utan dess like. Om det beror på att ryssarna igår kväll var på Råsunda för att kolla in AIK – CSKA vet jag inte, men det kändes väldigt märkligt att se ett sådant blekt lag.

Så vad behövs nu då. Ja antagligen ett jäkla stöd för AIK i morgon när laget ställs mot Salavat. För ikväll lär väl ryssarna sova gott i sina sängar och det lär ju inte vara någon speciell nattlig baluns från AIK:are utanför deras hotell inte.

¤¤¤¤¤

Skellefteå är redan vinnare av denna lilla miniturnering genom att dem igår vann mot AIK med 3-2. AIK gör en bra match, men det där med utvisningar, inget bra alls. Skellefteå är riktigt bra i powerplay och det visade dem även ikväll. Frågan är hur mycket Perra och Hultin studerade dem med tanke på att dem var och såg matchen.

Tror att många kommer få problem med Skellefteås pp den här säsongen så det gäller precis som vanligt att hålla sig så långt ifrån utvisningsbåset som möjligt om man ska vinna matcher emot dem.

Apropå det där med utvisningar. Nu har jag sett två matcher – officiella – och jag har så svårt med domarnivån, redan nu. Dömer man för en hakning när en spelare från Salavat håller klubban i midjehöjd på en Skellefteåspelare så borde det rimligtvis bli en utvisning om en spelare från Skellefteå gör samma sak, eller? Ja ja det kanske blir bättre ju längre in i säsongen man kommer.

Det man såg tydligt ikväll var nivån domarna kommer att lägga sig den här säsongen. Dem kommer bli stenhårda på hakningar, och rapp. Ingen kommer undan vad det verkar.

Resultat: 

AIK – Skellefteå 2 – 3

Skellefteå – Salavat 4 – 2

AIK – Salavat

Juniorerna spelade även match igår mot Salavats dito. Det blev tyvärr förlust där också. I tisdags spelade AIK oavgjort men Salavat kunde avgöra på straffar. Igår slutade matchen 2 – 5 till Salavat. AIK hade då ”lånat ut” Dennis Nordström, Christoffer Gozzi och Edgars Klavins till A-laget och dessa killar bör räknas till de bättre i J20.

Vad man ska komma ihåg är att Salavat är ett riktigt bra lag, men juniorerna har som sagt högt ställda krav på sig själva så dem var inte nöjda efter dessa matcher. Hellre förlora mot ett ryskt lag än att torska i ett derby till exempel och det första vann de ju.

Vore kul om det blev lite folk i morgon. Kanske kan komma runt 1000 om vi har tur. Ikväll kunde gott matchen kunna ha spelats på Ritorp, så lite folk var det. Det hade antagligen blivit billigare och mycket roligare.

Har man säsongskort så kan man köpa en långsidebiljett för ynka 75:- utan 150:- Klackbiljett med säsongskort 45:- utan 90:- Inte speciellt dyrt för att se AIK Hockey klockan 15.00 en lördag på en löningshelg.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Foto: Magnus Neck

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, Elitserien, Träningsmatch och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.