Salavat Yulaev kommer till Stockholm

Salavat Yulaev kommer till Hovet

Det är faktiskt med lite spänd förväntan jag ser fram emot matchen emot Salavat Yulaev. Det här är ett riktigt bra lag och jag tror att det är första gången laget besöker just Stockholm och Hovet.

Alla vet nog att Peter Mellqvist har många kontakter i  Ryssland och det är nog tack vare honom vi får se ett storlag från KHL på Hovets is. Nu har dem även med sig sitt juniorlag som AIK:s J20 kommer att möta vid två tillfällen på Ritorp.

På tisdag den 21 augusti klockan 19.00 tar J20 emot Salavat och jag hoppas att många kommer ner till Ritorp och kikar på den matchen, så att killarna i laget får det stöd dom är värda efter inledningen den här säsongen. Jag menar, bara det att vinna första derbyt betyder oerhört mycket.

Torsdag den 23:e är det dags igen. Antingen blir det att gå för full pott, eller kanske revansch. Matchen startar i alla fall klockan 19.00 men den dagen är ju kanske mer intressant ur fotbollssynpunkt då AIK Fotboll tar emot CSKA Moskva på Råsunda.

Det är nog några som kommer att välja hockeyn den kvällen och det är inget annat än ren och skär kärlek för just det spelet som lockar mer. Spelar ingen roll om det är träningsmatch eller inte. Det kan ju komma runt 3000 på försäsongsmatcher i fotbollen så om ett hundratal går på hockey för samma passion, så låt det vara så.

AIK spelar alltså två matcher på Hovet kommande vecka. Första matchen spelas emot Skellef… eller jag menar Byske – tack Gunnar Persson! Sen på lördag klockan 15.00 är det då dags för match emot Salavat. Det kan bli en resa vi sent ska glömma och jag har inga förväntningar att AIK ska gå segrande ur den striden men ett bra spel vill jag ändå se.

Salavats äldste spelare är #34 Vitali Proshkin, 36 år och som har spelat i det ryska landslaget mellan åren 2003 – 2009. En rätt erfaren bjässe och dessutom back.

Salavat verkar för närvarande ha 30 spelare i truppen och medelåldern är 28.1 år. Känns som att det är väldigt mycket erfarenhet där.

Här hittar du lite om Salavats försäsong. Översättningen är väl sisådär, men lite förstår man i alla fall och vad det verkar så spelar inte deras juniorer i den högsta ligan.

Matchen på lördagen borde även vara intressant för media, då jag har för mig Salavat enbart har mött lag från HockeyAllsvenskan tidigare.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, J20, Träningsmatch och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.