Vad händer?

En av de spelare som inte fick kontrakt / Jesper Zerman

Inför kommande säsong så har vi totalt tappat elva spelare. En del har Gozzi inte förlängt med och en del har fått fina kontrakt i KHL eller NHL.

AIK hade en rätt stor trupp förra säsongen med tanke på alla juniorer som fanns med och den här säsongen står det nog inte ristat i sten vilka juniorer – utöver de som fått plats – som kommer att tillhöra truppen kommande säsong. Faktum kvarstår att det är många spelare – ordinarie i laget – som har lämnat av olika anledningar.

Två målvakter. Två backar och sju forwards. Det är rätt många, minst sagt.

Vi har två nyförvärv på backsidan. Daniel Josefsson och Andreas Frisk så där går vi jämnt upp. Med tanke på att vi tappat två rätt tunga backar, så som Svensson och Nemeth så kan jag enbart tänka mig att Josefsson kommer att gå in och ta Nemeths plats. Detta enbart för att Svensson var borta rätt mycket förra säsongen. Andreas Frisk är ju en spelskicklig back som gärna följer med offensivt så backsidan är jag inte ett dugg orolig för. Tror faktiskt att det kommer bli riktigt bra

Det som är ett faktum den här säsongen är att det är betydligt färre forwards så här långt. Vi har tappat sju spelare och fått in fem inkluderat Janmark Nyhlén som jag egentligen inte räknar som ordinarie. Jag är egentligen inte direkt orolig att Gozzi får ihop truppen men det tar verkligen tid den här gången. Vi vet ju att det inte blir någon McDonell och ingen Pavlikovsky och båda dessa kom ju in sent, så i och för sig kanske man ska is i magen men med tanke på att vi nu även tappar Bång så känns det i alla fall olustigt.

Jag vill ha in minst en riktigt tung forward. Med tung menar jag inte att han ska väga 90 kilo och vara 190 lång utan jag vill ha en en spelare som vet hur man gör mål.

Nu pratas det om Dick Axelsson och jag tackar långt ifrån nej till den spelaren. Många hojtar om att han är dåligt tränad och att han festar lite för mycket men jag tror att om han kommer till en klubb som ger honom trygghet, lagkänsla så kommer Axelsson bli riktigt bra. Han var dessutom grym när han spelade under Perra i FBK.

Har lite andra namn också och det är inte konstigt egentligen. Alla pratar och alla hoppas att dom har rätt i sina ”gissningar” och det sägs ju att just deras källor är väldigt trovärdiga.

Hört om Fredrik Warg. En spelare som allt som oftast hittas framför mål och som dessutom gör sina mål därifrån. Nu ryktas han till Luleå som vill snuva Byske på ”deras” spelare.

Hört om Libor Hudacek. Bror till målvakten Julius Hudacek som fått kontrakt med Frölunda den här säsongen.

Hört om Andreas Engqvist. Frågan är om han verkligen ”vågar” spela i AIK. Vill han hit eller är det bara ett löst rykte.

Det surras som sagt en hel del om olika spelare, så vem som har den rätta informationen, ja det vette gudarna, förmodligen är det enbart Anders Gozzi. Jag undrar egentligen hur vissa kommer över informationen! Vem är det som snackar för alla vet ju att Gozzi är en mussla. Förmodligen är det agenter, polares polare till någon spelare. Det behövs ju bara en liten vink om ett namn, sen är det namnet ute och det kommer ut från en ”säker” källa.

Precis i detta nu, har vi tolv forwards och då är som sagt Janmark-Nyhlén och Lillieström Karlsson inräknade. Dessa spelare behöver tid på sig att växa in i seniorsammanhang så egentligen behöver vi minst två forwards till som jag ser det. Det finns risker med skador och att då ”enbart” ha tolv forwards känns, så där helt enkelt.

Om vi skulle få in någon av de spelare som jag har nämnt så kommer jag bli oerhört nöjd för forwardssidan ser rätt okej ut även om det fattas folk. Två namn till och det kommer bli en riktigt stark uppsättning.

¤¤¤¤¤

AIK förlänger erbjudandet om att köpa säsongskort till förmånliga priser och nu undrar många, varför då? Till en början så var det att de första 750 som köpte kortet skulle få köpa kort till rabatterat pris. Nu sägs det att man har ökat försäljningen med 85% jämfört mot förra säsongen och då borde ju de där 750 redan ha köpt, så varför då erbjuda ännu fler rabatterade priser? Det går inte ihop för mig. 1200 personer ska ha köpt säsongskort alla redan så varför ens komma på att erbjuda en förlängning av det rabatterade priset?

Så här såg det ut tidigare / Jojjesplejs.com

Jag har alltid köpt säsongskort på försäsongen, men inte denna. Varför? Ja allt har sin förklaring och för min egen del så är det att jag inte känner mig direkt välkommen längre. Alla får säga precis vad dom vill, men så känner jag det. Vi är rätt många som har rest land och rike runt för att stötta laget. Vi har varit på plats varenda match under väldigt många säsonger men nu känns det som att det är så många regler hit och dit, som gör att man inte känner sig välkommen längre. Det är ingen rolig känsla och jag önskar verkligen att den känslan inte infann sig, men tyvärr så gör den det.

Jag brukar för det mesta vara positiv och när det gäller laget så är jag det och jag kommer att köpa säsongskort även denna säsong, men, jag kommer att vänta fram till och med augusti. Egentligen är det inget fel i det, för kortet kommer att bli dyrare och AIK kommer att få in mer pengar, men någonstans så känns det ändå så ledsamt. Tycker att det är dags att AIK börjar ta hand om sina supportrar och framför allt de som har ställt upp när det blåst jäkligt kallt. Kan vara så att de som arbetar inom AIK nu inte har en susning om hur mycket vi har ställt upp och därför bara tar oss för givet.

Att AIK tar hand om sina VIP:are är det inte tu tal om, men jag kan garantera att skulle det gå åt helvete för hockeyn så är det inte dem som kommer springande och köper säsongskort utan det är vi, vi vanliga supportrar som gör det.

Vi var cirka 50 personer som åkte upp till Skellefteå den sista matchen den här säsongen. Alla vet hur det gick och när vi sitter på bussen hem – efter många mil – så får vi reda på att AIK ordnar en ”hyllning av laget” direkt efter hemkomst från Skellefteå. Vi som alltså på kort tid fixade en buss, åkte upp till Skellefteå på långfredagen och hem direkt dessa mil, vi fick aldrig chansen. Bitter, ja för någonstans så känns det inte som att man tänker speciellt långt. Jättekul att det var några som fick chansen att tacka av laget, men varför inte vänta någon dag så att så många som möjligt fått den chansen. Laget tränade några dagar efter hemkomsten och vi kunde fått tacka laget på en öppen träning i stället. Då hade alla som verkligen velat fått vara med, också fått chansen till en hyllning som laget verkligen var värda.

Jag älskar verkligen mitt lag och det finns inga gränser för min kärlek heller och det är kanske det som gör mig så besviken att man inte kan få möjlighet att tacka av laget när man vet hur många som kommer att lämna.

Tänk om AIK hade kunnat fixa en fest för medlemmar och/eller säsongare. Det skulle inte kosta AIK en krona utan snarare skulle man få in pengar. Ett ypperligt tillfälle att marknadsföra säsongskorten om man hade med ett gäng spelare på festen. Självfallet vet alla att spelarna tränar rätt hårt just nu men att vara med på en middag, mingla lite bland supportrarna, ja det skulle vara hur stort som helst.

Det ordnades en fest för de ideella och dem är verkligen värda det efter en hel säsong med ideellt arbete, men där bjuder AIK och en fest för oss ”vanliga” supportrar, den skulle självfallet kosta en del men det skulle vara värt varenda krona. Lokaler finns ju, så det är ju inga problem egentligen. Låt det inte bli en stor spricka mellan klubben och supportrarna igen som det varit en gång i tiden utan se till att uppskatta de som verkligen är där och de som har varit där under många många år och framför allt, detta är ett sätt att skaffa nya säsongare som får upp ögonen för vårt fantastiska lag.

¤¤¤¤¤

Förra säsongen var vi fem personer som åkte till Gotland för att se AIK:s första träningsmatch. Det var sjukt roligt så den här säsongen har vi anordnat ett evenemang på Facebook – AIK Hockey goes Slite – och i dagsläget är det cirka 40 personer som kommer att vistas i Slite sista helgen i juli. Nu vet vi inte direkt hur många som verkligen kommer, men vi är ett rätt stort gäng som kommer att åka och se laget och det om något, bevisar hur mycket vi verkligen älskar AIK Hockey.

Om 54 dagar släpps pucken för första gången den här säsongen, och jag, jag kommer att vara där med vänner som älskar AIK över allt annat.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, Allmänt, Bortaresor, Säsongskort och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad händer?

  1. Putte Thomas skriver:

    Kanske det var lite korkat å pjucka Rudan så tidigt på silly….det verkar som vi kommer behöva honom….

  2. Ping: Leave the blog for a change… « AIK är hockey, hockey är AIK !!!

Kommentarsfältet är stängt.