Uteslut Lakers

Moral och etik? / Jesper Zerman

Växjö Lakers borde uteslutas från Elitserien och Robert Roséns agent bör nog söka nytt jobb när han blir av med licensen. Robert Rosén, ja han lär inte spela hockey den här säsongen i alla fall.

Satt på jobbet idag när jag av en slump ramlade in på SvenskaFans/Golden Hill och läste om Robert Rosén. Först fattade jag inte vad jag läste men sen fick jag en länk till AIK Hockeys hemsida som fick mig att häpna.

Jag har så svårt att tro att Robert Rosén är den som satt igång den här grejen. Läs bara denna artikel så förstår ni varför. Den är alltså skriven den 18 feburari i år och där Rosén mer eller mindre förklarar hur stolt han är att bo i Stockholm och hur mycket han trivs.

Det här är ett utdrag av den artikeln:

Kanon från första dagen

Han är uppväxt i Alvesta och flyttade sedan till Växjö. När han sedan väl skulle lämna blev det till en ny mindre stad – Örnsköldsvik. Till årets säsong blev det dock en rejäl skillnad när han flyttade till AIK och hamnade i Stockholm.

– Jag gillar det skarpt. Lite i början kändes det att man bara hade bott i mindre städer och ”shit, det här kan bli rörigt”, men det har varit kanon från första dagen.

Vad är det du gillar så mycket med Stockholm?

– Det finns saker att göra. I Övik så var det att man tränade, sen åkte man hem och kollade på tv. I Alvesta och Växjö kan jag tänka mig att det är samma sak om man inte är därifrån. Men när jag var i Övik var det typ att ”jaha, jag får sitta i soffan i dag igen”. Här finns det hela tiden möjligheten att göra saker och det är bra att känna det även om man inte alltid gör det.

Men nu har du fallit för storstäder?

– Ja. Jag gillar verkligen Stockholm, det är guld.

¤¤¤¤¤

Någon som kan förklara detta för mig? Tror inte det och jag får absolut inte ihop att hans tjej helt plötsligt skulle må så jäkla dåligt att han måste flytta ”hem”. Hallå, är man tillsammans med en hockeyspelare så får man fan räkna med att man flyttar. Här har det varit snack om KHL, NHL och hur i helskotta skulle den bruden klara sig då?

Nej jag tror inte alls på den storyn. Det är en påhittad historia av en agent som vill tjäna pengar. När Lakers erbjuder agenten OCH Robert Rosén en sjuhelskottas massa pengar så går väl agenten runt och funderar på HUR han ska få loss Rosén från ett skrivet kontrakt!

”- Jippie jag har kommit på det, tänker agenten. Vi skyller allt på Roséns tjej och att hon mår dåligt helt plötsligt i storstaden och att hon längtar hem till bondeland”  

Allt handlar bara om pengar, pengar, pengar och åter pengar. Lakers har tydligen tonvis av denna vara även om klubben har miljonskulder till kommunen. Det är helt okej att låna av kommunen för att sedan med alla medel se till att vissa spelare ”kommer hem”

För mig är det här inget annat än ett stort svek av både Växjö Lakers och agenten. Man bryter mot all moral och etik som någonsin funnits bland idrottsklubbar i det här landet. Ett skrivet kontrakt är ETT SKRIVET KONTRAKT!

Skulle det vara så att Robert Roséns flickvän har sådan hemlängtan, jamen åk hem då! Hur svårt är det att åka fram och tillbaka till den hålan?

¤¤¤¤¤

Det här kommer i alla fall kosta och det kommer att kosta en hel drös med pengar och den som i slutändan kommer att bli lidande är Robert Rosén. Ibland är det bättre att tänka efter före innan man kommer med korkade ideér.

När nu Peter Mellqvist tagit bladet från munnen så får man bara en så snuskigt äcklig smak i munnen och man är färdig att spy. HUR kan en Elitserieklubb agera så som Växjö har gjort? Hur kan en agent agera på detta sätt? Det är bara vidrigt och äckligt och jag hoppas nu att Förbundet slår till med STORA SLÄGGAN och visar med hela handen att det här inte är okej, någonstans. Jag hoppas att agenten får söka sig ett nytt jobb, helst ska han få jobba med välgörenhet utan en spänn på fickan!

Robert Rosén, ja vad säger man? Du var älskad av oss alla i AIK. Du vann vårt hjärta, men nu svek du och du svek ordentligt. AIK gjorde dig till en poängkung i Elitserien och det här är tacken? Du har haft riktigt bra lagkamrater som du sviker på detta sätt? Hur kan du? Hur kan du lyssna på en penningkåt agent? Ser du inte längre? Du hade drömmar om NHL, jo eller hur? AIK fick in dig i Tre Kronor och du betalar tillbaka på detta sätt?

Att du och Viktor Fasth kommer från samma klubb är helt ofattbart. Viktor visade i alla fall vad hjärta var när han valde AIK i stället för att lämna för en jävla massa pengar och dra till NHL, som han verkligen kunde ha gjort.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i AIK, SHL och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Uteslut Lakers

  1. sune skriver:

    Hahaha snacka om trångsynt inlägg. Vilken spelare säger INTE att dem trivs i staden dem spelar i ? Skulle vara spelmässigt självmord att säga nåt annat. Kan du förklara vad det är för pengar lakers har lånat från kommunen? Tror inte det.. Det är pengar för att bygga arenan som är dem enda lånade pengarna. Skulle påstå att dem flesta klubbar i alla sporter i Sverige gör detsamma. Att tro att kommunen lånar ut pengar för spelarköp är ungefär lika korkat som att tro att jorden är platt. Vida arena är dessutom en del i kommunens satsning på arenastaden i Växjö som innefattar, hockey-, fotbolls-, friidrotts-, innebandy- och gymnastikarena. Lakers har en god ekonomi pga starka sponsorer, ett publiksnitt som ligger på det dubbla jämfört med aik (borträknat derbyn då dem flesta är dif-are på dessa), höga biljettpriser och en ledning som kan ta hand om ekonomin. För lakers kommer det inte vara några problem att köpa ut aik men naturligtvis vill man pressa ner priset lite då man vet att AIK är pressat att ersätta.

    • Black Indeed skriver:

      Idag skrev en av era juniorspelare på twitter. Han tyckte det var för jävligt att Lakers betalar fem miljoner för Rosén, medan juniorerna inte ens kan få nya skridskor. Prioritering?

  2. EMN skriver:

    HAHAHA, det här var det roligaste jag läst på år och dar. Kan riktigt se hur en liten tår klämmer sig fram från ögonvrån och sakta rinner ner för kinden, följt av en till, och ännu en när du skrev det här inlägget.

    Dags att börja grina igen, idag blev Rosén klar för Växjö och det kostade inga större summor för vare sig Växjö, agenten eller Robert.

    Bu-hu!

    • Black Indeed skriver:

      EMN. Nope, fem miljoner är ingenting för en klubb som lånar sina pengar av kommunen! Enbart pinsamt inlägg från dig som inte vet ett smack.

  3. hbjdgrt skriver:

    Jag vill inte se gnaget i elitserien ni får gärna åka ur snart så vi slipper er vi behöver inga stockholmslag dom klarar vi oss utan stockholmspack

  4. Mats skriver:

    Ja jag håller med. Döm inte för tidigt.
    Jag är ett big fan av RR och det är verkligen inte snyggt, men om Växjö verkligen vill ha RR och RR verkligen vill dit, av orsaker vi ska skita i, så låt dom göra upp affären, AFFÄREN.
    Det går bra att kontakta banken för att ordna de kulor AIK ska ha för RR och inget mer med det.

    Att börja yla om att han en gång sagt att han älskar Stockholm och bla bla bla….varför tror vi på sån skit?
    Å förresten, vem läser aftonbladet?

    Nä fortsätt på inslagen väg. Värva spelare med AIK-koppling i första hand. Stockholmskoppling i andra hand.
    Värvar vi ”externt” så får vi leva med att spelarna är hycklare och kysser klubbmärket när det passar dom, för att nästa vecka kyssa Växjö eller något annat skitlags emblem.

    RR, Tack för en fin period i AIK. Nu kan du fara åt helvete.
    Daniel Bång, du är alltid välkommen!
    VF. Du är alltid välkommen.

    • Johan skriver:

      Håller med dig Mats!tycker inte heller att det är snyggt om det som skrivs stämmer!
      Men ponera att det hade varit tvärt om?? Vet tex att Gnaget försökt ta hem Jämtin från LHC , trots att an stått under kontrakt.
      På nått sätt tycker jag inte att man skall ”kasta sten i glashus”

  5. Cartman skriver:

    Jag tycker det är för tidigt att döma. Tror inte vi hört all information i ärendet än.

    • Black Indeed skriver:

      Ibland så är det lite för mkt övetro på att allt skulle vara så jäkla bra o att ingen skulle kunna göra så här. du om någon vet att jag aldrig skriver saker utan grund. Så här är det och så här kommer det att bli! Robert Rosén har gjort bort sig. Växjö Lakers kan dra åt h-e o hans agent, vill jag inte ens nämna vad man skulle göra med.

    • Micke C, Partille skriver:

      Att det bara skulle vara en tidningsanka helt utan substans menar du? Tycker det verkar väldigt tydligt att växjö erbjudit Rosén ett monsterkontrakt, Är det Rosén som tagit kontakten (vilket jag tvivlar på då han för inte länge sen gick ut med hur mycket han trivs i Stockholm och AIK) så är växjös fel att de inte stoppade det och bad Rosén att be AIK att sälja honom till växjö så AIK och växjö kan prata och komma överens innan, Är det växjö som tagit kontakten (vilket är troligt) så är det bara så vidrigt agerat. Då Rosén har kontrakt även inför nästa säsong med AIK är det hursomhelst en ICKE TILLÅTEN kontakt och oavsett vem som tagit kontakten har växjö, agenten och Rosén gjort GROVA fel som bör ge konsekvenser.

  6. Ping: Silly Season – WTF is going on ?!?! « AIK är hockey, hockey är AIK !!!

  7. Johan skriver:

    Mycket bra skrivet!

  8. Joel skriver:

    Vet inte va du tycker! Men ett rimligt straff tycker jag är att Växjö får böta rejält, Rosén blir avstängd sista året av kontraktet eller spelar av det med AIK och Växjö får värvningsförbud resten av säsongen! Plus att Agenten blir av med sin licens!

    • Black Indeed skriver:

      Jag vet inte vad jag tycker är ett rättvisst ”straff” för detta. Men något åt det hållet. Vill helst av allt inte se Lakers i Elitserien

    • Micke C, Partille skriver:

      2 säsonger värvningsförbud utöver kraftiga böter tycker jag vore lämpligt, Rosén ett år på bänken, synd på en så bra spelare, men han och hans agent har inte bara trampat i koskiten, de har rullat sig i skithögen bakom ladan. Agenten ska såklart bli av med sin licens, bör få rejäla böter han med

Kommentarsfältet är stängt.