Ta med er inställningen från Hovet ut i landet

Är det olika bedömningar beroende på vart matchen går? / Jesper Zerman

Skellefteå är ett riktigt bra lag som spelar en kul hockey och jag önskar att jag kunnat säga lycka till, till dem och mena det, skriver nicket Kungsholmsgnagaren på forumet Golden Hill.

En skribent på forumet Golden Hill / SvenskaFans fick en fadd smak i munnen efter domsluten i den senaste matchen mot Skellefteå där man missade två rätt solklara utvisningar från Skellefteåspelare. Han satte ned sina tankar på pränt och härmed publicerar jag detta på Black Indeed. Tror att många, precis som Kungsholmsgnagaren,  vill ha svar från domarna om vad dem anser om nedanstående. Tror ni att vi kommer få svaren eller gömmer man sig så som man har gjort vid andra tillfällen? Domarna har varit fridlysta tidigare men med tanke på det nya inom fotbollen där domarna får förklara situationer så kanske det även finns ett hopp om hur dem ser på just dessa påståenden.

Till Sveriges elitdomare

”För det första vill jag berömma er för den integritet ni visar upp på Hovet. Jag förstår att det inte är det lättaste att stå emot publiktrycket där. Men ni klarar av det och lyckas hålla en bra nivå genom matcherna! Snyggt!

Men jag skriver till er som en av de många AIK:are som är djupt besviken över den inkonsekvens ni har visat upp i slutspelet och har tilltagit allteftersom och tyvärr övergår i ett crescendo i den avslutande finalen i Skellefteå där alla hade hoppats att matchserien
skull få avgöras av två kämpande lag.

Jag hoppas att ni tar er tid att svara på detta och kanske återupprätta en del av det förtroendekapital som har förstörts allteftersom vårvintern har gått. Jag har några specifika frågor här nedan. De rör helt enkelt den utvärdering jag antar att ni gör efter
varje match och jag undrar hur ni ser på de misstag som begåtts och vad ni ska göra för att undvika dem igen.

Tro mig! Jag har fullaste förståelse för att ni gör misstag! Det gör alla idrottsmän. Problemen är när misstagen systematiskt gynnar vissa och missgynnar andra. I de första matcherna i Skellefteå var SAIK så överlägsna att misstagen knappast gjorde till eller från. Det tråkiga är när ni går in och avgör den sista matchen. Jag hoppas att ni har så mycket självinsikt att ni inser det när AIK-supportrar bryter ihop, TV-kommentatorer gapar av förvåning, SAIK-supportrar erkänner öppet på AIK-forum att de hade fruktansvärt tur med domarna och krönikörer skriver i tidningarna att ”AIK kan inte vara nöjda med domarna i denna match”.

Jag tror inte ni missgynnar med vilje, men någon analys måste ske! Alla gör misstag, det händer, men sker misstagen slumpmässigt så borde båda lagen drabbas! Singlar man slant 20 gånger och får klave 19 så är det kanske något som är fel med förberedelserna, hur man resonerar kring publiktryck etc.

Specifika frågor

1. Under matchserien har SAIK systematiskt kört på Fasth, slashat efter avblåsning (exempelvis i första matchen när han fick en crosschecking i huvet av passerande SAIKspelare eller första matchen på Hovet där en kvardröjande SAIKspelare efter spelvändning åker bakom honom och sparkar honom på vaden så han flyger omkull). De första matcherna gjorde inte AIK någonting för att skydda Fasth i tron att SAIKspelarna skulle åka ut. Detta hände inte och de började stå upp för sin målvakt. Då fick AIK alltsomoftast 2+2 eller bara 2:or som  Steen fick i den senaste matchen på Hovet, McDonnell innan det med mera. Detta är en tydlig win-win för SAIK. Varför ska de sluta åka på Fasth? Hur tänkte ni? Och vad ska AIK göra annorlunda för att slippa välja mellan en överkörd målvakt eller att behöva spela box-play? Är ni nöjda med hur det utvecklade sig?

2. På Hovet lyckas ni bra med att stå emot publiktrycket? Varför tog ni inte med det till Skellefteå? På Hovet var 2:orna totalt 30-32 (jämnt) och I Skellefteå 52-74 – till Saiks fördel. De flesta av SAIKs utvisningar kom även i slutet av matchen då den var körd. Varför blir det så? Som supporter känns det provocerande att få en massa utvisningar i slutet av matchen för att ni ska ”snygga till” statistiken. Och varför orkar ni stå emot publiktrycket på Hovet men slappnar av där uppe? Exempel: I matchen igår – den 7 april – står McNevin och kämpar om pucken i offensiv zon och får flera crosschecking i ryggen och benen undanslagna. Tyst i publiken och ingen åtgärd. Två minuter efteråt sker samma sak i AIKs zon då Sandberg får två minuter efter att publiken buat. Återigen, varför ger ni med er där när ni klarar av att stå emot trycket på Hovet? Är det en fjäder i hatten att lyckas stå emot storstadslagen och sedan slappnar ni av i småstäderna? Hur diskuterar ni för att komma åt denna problematik?

3. Utvärderar ni bara situationer där det blir utvisning eller även där det inte blev utvisning? De flesta situationer gå ju i efterhand att rättfärdiga som en utvisning medans det är svårare att rättfärdiga en icke-utvisning. Exempel: I första perioden igår touchar Steen sin klubba på en SAIK-spelares axel varpå han rycker till eftersom det är nära huvudet – 2 minuter för hög klubba. Absolut enligt regelboken. I sista perioden blir Steen crosscheckad i huvet framför en domare – ingen utvisning. Hur resonerade ni där? Varför är ni rädda för att avgöra matchen genom att ta en utvisning när ni avgör matchen även
genom att inte ta utvisning?

4. SAIKs tränare har uppenbarligen en mycket god relation med domarna. Efter AIKs 2-0-mål på Hovet där AIK kunde fått en trippingutvisning innan (håller jag med om, den enda situationen som SAIKare framför har varit till AIKs fördel) så kallar SAIKs tränare domarna till sig och pratar med dom. Efter det blir det bara AIKutvisningar resten av
matchen. SAIKspelare åker inte ut trots exempelvis den höga klubban på Rosén precis innan 2-1 målet eller när SAIKspelaren slår undan skridskorna på Blomdahl som jagar pucken. Ska det kunna vara så? Vad  ska ni göra för att det inte är en fördel att säga till domaren hur de ska döma? Ni tappar ju i integritetsperspektiv.

5. Varför vågar ni ta en extra utvisning så att SAIK får spela 5-3, vilket skedde i alla matcher uppe i Skellefteå medans ni inte gör det för AIK? Varför vågade ni inte ta utvisningen för spearing på Bång vilket skulle renderat i 5-3 och en trolig kvittering och istället tar en
mycket billigare AIK-utvisning så att det istället för 2-2 blir 3-1. Det är helt avgörande för matchens fortsatta utveckling.

6. En annan fråga är användandet av jumbotronen. Ingen såg Tärnströms höga klubba i förlängningen på Hovet då en SAIK-spelare låg skadad. Spelet fortgick men blåstes sedermera av på grund av skada. Domarna tittar på jumbotronen och skickar ut Dick 2+2 (helt korrekt utvisning) och matchen avgörs. Varför användes inte jumbotronen efter spearingen på Bång då han låg skadad? Det är ju en helt symmetrisk situation?
Vad är motiveringen till det?

Jag skulle kunna skriva mycket mycket mer men det får räcka nu. Jag hoppas att ni tar er tid att svara. Vad jag egentligen vill ha svar på:

Är ni nöjda med er domarinsats under serien?

Om ja: Hur förklarar ni då exempelvis punkterna ovan som systematiskt
missgynnat AIK?

Om nej: Vad ska ni göra för att förbättra er till nästa säsong?
Många domare börjar nu få heltidsersättning vilket jag tycker är bra! Det öppnar för en mer professionell bedömning. Men det är dags att ni blir mer öppna också och vågar stå för vad ni gör och era bedömningar. Är ni professionella så tycker jag ni får ta ansvar som professionella också

Tyvärr är jag och många med mig grymt besviken på den inkonsekvens som uppvisats i slutspelet. Jag tror inte ni menar illa men man kanske ska analysera varför det blir så tokigt? Jag hoppas att ni kan ge mig tillfredsställande svar på mina frågor. Lycka till med det fortsatta arbete och med förhoppning om en bättre och mer rättvis relation nästa
säsong.

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte vill att ni tar med er tendenserna utifrån till Hovet utan att ni tar med er Hovetinställningen ut i landet!”

Skrivet av Kungsholmsgnagaren på Golden Hill.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, Domare och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ta med er inställningen från Hovet ut i landet

  1. Micke C, Partille skriver:

    Mycket bra skrivet, precis så upplever jag det med

  2. Cartman skriver:

    Underbart skrivet!

Kommentarsfältet är stängt.