Välkomna till Hovet!

Det lär bli ett enormt tryck på läktaren på måndag / Jepser Zerman

Torsk i första matchen är ett faktum. Även om det såg bättre ut målmässigt så behövs det betydligt mer från laget om det här ska gå.

Luleå maler, Luleå äter, Luleå hit och dit och jag är redan trött på dom. Förra säsongen blev det en rejäl hatmatch mellan djurgårn och Luleå och jag förstår fasen varför. Att slänga sig hit och dit verkar vara en bra melodi för att söka sympati hos domarna och jag förstår egentligen inte varför, för Luleå är ett bra lag hur tråkiga dom än må vara.

Att Tomas Ros går ut och lägger orden i munnen på folk och säger att AIK skyller förlusten på domarna är fasen helt otroligt. Jag har inte en enda gång hört vare sig Melin eller Persson skylla förlusten på domaren. Däremot anser Persson att Sjöberg inte gör en bra match när det gäller våra utvisningar och för den delen vad AIK inte får med sig. Det är INTE samma sak som att stå och skylla förlusten på domaren. Tomas Ros vill skapa en opinion mot AIK och jag är inte förvånad. Det svider antagligen fortfarande i hans Leksandsskinn att vi gick upp och inte Leksand.

Det roliga med Ros är att han även klagar på det mesta med AIK – allt från kaffe till kaffebröd på Hovet – och nu när han lägger orden i mun på folk så har han kommit halvvägs till att försöka bli någon slags talesman för hur det ska se ut i hockeymatcher.

Ta bara en sådan kommentar som Ros skrev på twitter igår. ”-Varför är det inga AIK-are i Coop Arena? Flygen är billiga till Luleå 2012”. Karln – om man nu kan kalla honom för det – har så stora skygglappar att man blir mörkrädd.  Att han sen ändrade sig efter påpekande av bland annat mig är en annan sak. Jag visste nämligen att ett gäng åkte upp igår och att vi har rätt många Gnagare norröver som alltid är på matcherna däruppe.

Nej du Tomas Ros. Följ du kvalserien i stället och se ditt älskade Leksand. Frågan är bara hur du ska göra när dif och Leksand möts. Jag hoppas du får stå kvar på den där jäkla perrongen och se tåget gå återigen, utan ditt Leksand.

¤¤¤¤¤

Jag förstår att AIK klagade på domarna igår. Inget konstigt alls. AIK klagar tamigtusan aldrig på domarna annars, som vi supportrar kan göra. De anmäler inte ens spelare för våldsamma tacklingar utan de låter saker och ting bero för att inte vara just – gnälliga. Roger Melin kan på sin höjd stå och skaka på huvudet i båset och sen blir det inget mer. Det var många tveksamma situationer igår som jag inte förstår. Dels så var det en solklar hakning på Daniel Bång mitt i slottet som inte blev något. Då tänkte jag att det var en helt okej nivå på matchen men när samma sak händer på andra sidan så tar domarna utvisning. Det fattar jag inte. Jag fattar heller inte hur man kan missa en fasthållning på Fredrik Carlsson. Den är solklar och när till och med Arto reagerar, då är den verkligen, solklar.

Hade varit kanon om domarna höll samma nivå som i första och nästan hela andra perioden. Jag säger egentligen ingenting om att våra utvisningar var fel, ja förutom den avvaktande på Tobias Viklund, men ska man ta för grejer så ska det gälla båda lagen. Utvisningen som Luleå fick var en sådan stor kompensation att det var skrattretande.

Luleå gjorde bara ett mål i vårt boxplay så det var ju inte utvisningarna som fällde avgörandet. Hade vi inte tagit ut Fasth så hade matchen antingen slutat 4-3 till Luleå eller 4-2. Fast egentligen vet man inte vad resultatet hade blivit men man måste ju våga chansa, finns ju inga bonuspoäng att vinna direkt.

¤¤¤¤¤

Tänker på Wikegårds uttalande igår. Han står och kommenterar att en Luleåspelare tar, ett, två, tre, fyra, fem sex, sju åtta skär innan han sätter in tacklingen, i ryggen. Wikegård tyckte i och för sig att den tog på axeln, men att det var härligt att se. Vad jag vet så är TRE skär max för att tacklas annars åker man för charging.

¤¤¤¤¤

Det jag känner rent spontant är att laget måste spela mycket mer fysiskt. Det går inte att en spelare – Patric Blomdahl – ska vara den som ensam tacklas. Vi har massvis med spelare som kan spela fysiskt och mot ett lag som Luleå så ska det smälla, ordentligt. Det är ett sätt att stoppa deras framfart i mittzon om inte annat. Sätt press på deras backar genom att spela fysiskt och vinn första- och andrapuckar. Laget kan om dem vill och det är nu viljan ska finnas där. Det finns inga genvägar nu och det är allt eller inget som gäller.

I morgon vill jag se fysiskt spel från, Bång, McDonell, Blomdahl, Sandberg, Viklund och Nemeth. Ge fasen i att stanna en halv meter från motståndaren och knuffa utan spela fysiskt hela vägen.

Jag vill inte se Fasth lämna målet igen. Stå där och spika igen, helst. Två skitmål fick Luleå igår och ett av dessa kan man skylla på Fasth. Det andra får Stefan Johansson ta på sig. Ta bort spelaren framför målet. Gör vad som helst men ta bort honom.

Något positivt då. Ja vi gjorde tre mål på Luleå. Vi som inte kan leverera utan Gynge och Rosén. Oscar Ahlströms form håller i sig och han hittar målet när det behövs som mest. Den kedjan är den som får ner pucken offensivt och låter den stanna där också.

Det kan bara bli bättre med Gynge, Rosén och Steen. Sandberg och Bång kan börja leverera och bör göra det. McDonell är slutspelsladdad, det syns i hans spelstil och nu förväntar jag mig som sagt att det smäller lite extra i planket på måndag för jag vet att alla i laget har det i sig.

Jag saknar Fredrik Svensson!

Även om AIK spelade i numreärt underläge i 8 minuter, vilket faktiskt var fallet med tanke på att Viklunds utvisning i andra perioden kom 19.59 så var laget bara två skott ifrån Luleå den perioden.  Då är det skott på mål jag menar. Det känns rätt bra att man ändå fortsätter att skjuta men det behövs mycket mer skott än vad som var igår.

Bäst igår utan konkurrens. Patric Blomdahl och Daniel Rudslätt.

¤¤¤¤¤

Sen hoppas jag nu – precis som förra säsongen – att omklädningsrummet är stängt för alla förutom de som tillhör laget. Tror att det är asviktigt för laget att få vara för sig själva.

¤¤¤¤¤

Sen får ni ursäkta, men vad är det för T-shirt AIK har tagit fram? Nej jag tänker inte länka till den eller lägga upp en bild. En bonnigare T-shirt får man leta efter och det är INTE AIK.

¤¤¤¤¤

Djurgården, ni spelar i kvalserien, bara så ni vet!

¤¤¤¤¤

Bäst på twitter igår. ”Minns tiden när hockey var en nobel och manlig sport. När man hade spelare som stod upp vid tacklingar. Ni vet, tiden innan #luleå? #LHF

¤¤¤¤¤

Luleå, välkomna till Hovet. Ni kommer att få ett mottagande som ni sent ska glömma!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i AIK, SHL, Slutspel och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.