Snacka om smolk!

Lös problemet Gozzi / Jesper Zerman

Här skulle jag ha haft en bild på Richard Gynge efter hans otroliga insats igår när vi spöade upp Timrå med 8-2. I stället nås jag av ett besked som jag absolut inte ville ha.

Nu på morgonen nås jag av beskedet att Roger Melin ska lämna efter säsongen för att förhandlingarna har brakat samman? För i h-e lös problemet!!  Den resa som Melin har tagit det här laget, det kan vi bara drömma om att någon annan ska göra. Vem ska ersätta? Anders Hultin från J20? Jag tror jag smäller av. Inget ont om Hultin men att leda ett elitserielag efter Roger Melin? Sam Hallam skriver några.  Inget ont om honom heller, men om Melin lämnar, kommer Gunnar Persson vara kvar? Hur många spelare kommer att vara kvar? Det är ju inte med 100 procent säkerhet att han lämnar men bara vetskapen om att sportbladet skriver detta får mig att må otroligt dåligt. Från att ha gått ut med fleraårsavtal till detta. En käftsmäll och här kan vi snacka om smolk i bägaren.

Peter Mellqvist säger att han inte vet något om detta? Eeh, tror jag vad jag vill på. Nu vill det till att AIK pratar klartext igen. Det blir alldeles för mycket spekulationer när sådana här saker händer och man kan ju undra hur Sportbladet får reda på sådant här. Ja jag tror det surras lite för mycket från fel håll och det är ju ingen nyhet direkt.

Usch och fy. Den glädjen som jag kände igår, ja den försvann rätt snabbt, men det förtar ändå inte insatsen som laget gjorde igår under total press att vinna en måstematch. En måstematch med fem spelare borta, ja den kunde ha gått hur som helst om det inte varit för en viss spelare som nog satte personligt rekord i mål under en och samma match.

Vilken hjälte han är, Richard Gynge. Mitt i förhandlingarna med Gozzi kliver han in, efter en lång måltorka och skickar in fem mål i en match. Vissa vet hur man gör när man ska löneförhandla minsann.

Fem mål i en match är fantastiskt, men i samma veva så får man inte glömma bort Robert Rosén och Oscar Steen, Dessa spelare är faktiskt de som lyfter Gynge till den målkung han är. Visst är det Gynge som gör målen, men utan deras framspelningar så blir det inte mål på samma sätt. Igår hade Gynge tre öppna mål att lägga in pucken i efter suveräna pass från Rosén och då kanske man kan förstå hur viktig Rosén verkligen är.

Det är bara att lyfta på hatten för Roger Melin och Gunnar Persson som efter testande och testande med olika formationer hittade denna kedja. En kedja som är på god väg att ta Robert Rosén till poängligavinnare, Richard Gynge till skytteligavinnare. Rosén lär även ta hem assistligan om dom fortsätter så här. Oscar Steen då, jo honom hittar vi som trea i den interna poängligan. Samma liga som han VANN förra säsongen.

Skrev igår, innan matchen på twitter; ”Snart dags att bege sig till 2,5 timmars vånda. Idag tror jag iaf att Gynge hittar målet igen” Det bara kändes som att det var hans tur nu men inte trodde jag – i min vildaste fantasi – att det skulle bli FEM MÅL!

Även om nu Gynge hade målkalas så finns det så många i det här laget som kan kliva fram. Ta Dick Tärnström till exempel. Han gör sin absolut bästa säsong i laget sedan han kom tillbaka. Tärnström har varit den där trygga kuggen som han ska vara.

Förra säsongen gjorde Tärnström 16p. 6 mål och 10 assist på 50 matcher (utan slutspel). Den här säsongen – so far 44 matcher – har han gjort 26p, varav 8 mål och 18 assist. Det om något visar betydelsen av Tärnström men som sagt, även tryggheten som han sprider i defensiven. Tillsammans med Liwing så har den här säsongen varit bländande från vår kaptens sida.

¤¤¤¤¤

En annan ska jag tänkte på igår är hur viktig Daniel Rudslätt är. När han är med i matcherna så syns han knappt, men det är när han INTE är med som man verkligen saknar honom. Hans arbete i det tysta är något som sällan ger rubriker. Inte många som anser att han ska ha nytt kontrakt och inte vet jag hur Gozzi resonerar men en viktigare kugge i bland annat boxplay, det kan vi leta länge efter. När Rudslätt och Steen är inne i bp så är det väldigt sällan det blir mål bakåt.

Jag ser gärna Rudslätt en säsong till i AIK för poäng är inte det viktigaste för vissa spelare utan det uppoffrande spelet är så värdefullt.

¤¤¤¤¤

Det klagas på AIK:s målskytte? AIK har gjort flest mål i elitserien så här långt, bara så ni vet. Förra säsongen gjorde AIK – i grundserien – 131 mål och så här långt har laget gjort 140. Förra säsongen släppte vi in 151 och hade -20. Nu har vi släppt in 124 och har +16.

¤¤¤¤¤

Sen undrar jag vart alla tog vägen som lovade dyrt och heligt att dom skulle gå på resterande matcher är. Det känns som ”mycket snack på liten verkstad”. Igår var det säkerligen 1500 barn extra som gick in gratis och klacken, ja den var långt ifrån fullsatt.

Tycker det är ledsamt att man inte kan hålla det man lovar när man med hull och hår går in och stöttar en sk bojkott. Det är två matcher kvar på hemmais nu och på torsdag så är det ett skämt om det inte blir över 7000 pers på Hovet. Det borde vara fullsatt med tanke på hur många som lovat att det ska gå.

Går AIK till slutspel så är det nästan så att jag hoppas att alla matcher spelas på Hovet. Ni som inte får plats, sorry, men att bara komma när det är slutspel, det känns inte okej.

¤¤¤¤¤

Lite roligare är det när en liten pojke som sitter i bortaklacken – ja den lilla som var – klappar händerna i takt med vår måljingel när Gynge gör sitt femte mål. För er som inte vet så har Timrå samma som vi, men han var så himla söt där han satt mellan sina föräldrar och klappade i takt.

Eller den lilla pojken som efter matchen tittade upp på himlen och utbrast; -”Pappa, pappa titta, Polstjärnan. Den lyser nog lite extra på Gynge ikväll.

Eller när kamerorna zoomar in de personer som såg sin första match igår och i blickfånget sitter Klabbe! Rätt komiskt för han har ju aldrig varit på en match tidigare, eller nåt?!? Det är mycket humor i det för Klabbe har varit på plats sedan 70-talet.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Snacka om smolk!

  1. Eddie skriver:

    fan ta´t om de e sant,

  2. Bobo skriver:

    Du missförstod det där om Klabbe. Det var hans första match utan hjärtattack, syrgas och djurgårds-taxi.

Kommentarsfältet är stängt.