AIK fostrar världsmästare!

Guldlaget

Tre matcher spelades igår – ja om man räknar med nattens match också – och de två första var mindre roliga men sen visade juniorerna VÄRLDSMÄSTARKLASS!

¤¤¤¤

Jag valde bort AIK:s match igår mot LHC. Jag begav mig till Hovet i stället för att se J18-derbyt. En riktigt bra match av AIK som borde ha vunnit derbyt med tanke på spelet, men gör man bara ett mål när det andra laget gör två, ja då blir det torsk oavsett.

Killarna började riktigt bra och bosatte sig i princip i dif:s zon. Tror att dif hade det första anfallet, sedan tog AIK tag i taktpinnen och det tog 2.40 innan dif ens kom ut ur sin egna zon. AIK var ruggigt bra men som det brukar bli i sådana här lägen så stack självklart dif upp och fick in ett ledningsmål.

Det var AIK:s match

Efter målet så slarvades det direkt och vips så satt tvåan också bakom Östlund i målet. Luften gick ur laget, ja lite grann i alla fall och det blev ju inte direkt bättre av att domaren i andra perioden – efter tre raka difutvisningar – höll kvartsamtal med djurgårdspelarna när dom gjorde halvfula saker medan han plockade ut AIK:arna.

Jag har nog egentligen aldrig sett en domare vara så otroligt ointresserad av att döma en match. Han åkte omkring och tittade på allt möjligt, ja förutom spelet och den som skrek högst, ja han fick domarens uppmärksamhet.

AIK gör i alla fall rakt igenom en riktigt bra match och det bådar gott även om jag vet att det känns oerhört tungt att torska just mot dif.

Nästa match spelas på Ritorp i morgon och då är det Brynäs som står för motståndet.

¤¤¤¤

Fick självklart rapporter om A-lagsmatchen och jag kände bara att jag gjorde ett klokt val igår. Trist att laget inte kan prestera på bortais och speciellt när det var så många som var där och stöttade laget.

AIK ligger nästsist i bortatabellen med en målskillnad på 40-48 vilket inte är direkt godkänt. Bortaspelet måste bli betydligt mycket bättre och det känns som att man inte tar med sig spelet som man har på hemmais vilket är riktigt synd. Det är verkligen dags att bryta denna negativa trend snart.

¤¤¤¤

Juniorerna är VÄRLDSMÄSTARE!

JVM-Guld 2012

Jag kan mer än gärna hylla Mika Zibanejad en dag som denna men jag vet även att Patrik Nemeths prestation som faktiskt föranleder målet är helt galet bra. När Nemeth – efter en offensiv tur  -blir av med pucken vid sargen till en ryss så fortsätter han att jaga och får stopp på både ryss och puck. Pucken snappas upp av Mika som ser till att Sverige tar sitt första JVM-Guld på 31 år.

Både Jocke Nordström och Patrik Nemeth har gjort en fantastisk turnering och jag är så glad för deras skull. Som alla vet så ligger juniorhockeyn mig väldigt varmt om hjärtat och båda dessa killar har varit med och skrivit historia tidigare.

Patrik Nemeth i Guldmatchen mot Skellefteå / Magnus Neck

Den 29 mars 2009 vann AIK J18 sitt första SM-Guld genom tiderna. Målskytt i den matchen var bland andra Patrik Nemeth. Joakim Nordström assisterade till 1-0 målet mot Skellefteå i den tredje avgörande matchen. Nu har dessa två spelare återigen skrivit in sig i AIK:s historieböcker vilket jag tror bara är början på stora framgångar.

Nu hoppas jag verkligen att AIK börjar skriva mer om våra juniorer, dom är värda detta. Vi har så många bra spelare i våra lag och dessa killar är värda varenda rad som skrivs. Nu har vi två hjältar som många av de yngre spelarna kommer att se upp till och jag hoppas att så många som möjligt kommer att följa våra ungdomar och juniorer i fortsättningen.

En JVM-final är galet roligt och en vinst är ännu roligare, men jag kan garantera er att det är riktigt kul att se dessa lovande spelare även i en ”vanlig” match. Där ju där – i den vanliga serielunken – som AIK fostrar VÄRLDSMÄSTARE!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, AIK, J18, JVM och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till AIK fostrar världsmästare!

  1. Ping: Juniorverksamhet (J20-J18 osv) 4 - AIKforum

Kommentarsfältet är stängt.