Sämre start kunde man inte få!

Hissa tröjan / Sorkin.se

AIK gör tamigtusan allt för ta bort all glädje jag känner efter två kanonmatcher och där jag gladdes så enormt över en målskillnad på 11-3. Jag menar, när hände det senast?

Det svänger snabbt i hockey brukar man säga. Innan det nyå året tog sin början så skrev jag: -”Bättre avslutning kan man inte få”. Men hej och hå vad det kan svänga. Det här är absolut den sämsta start jag kunde få, på det nya året.

Är så upprörd  och ledsen just nu att de inlägg jag hade tänkt att skriva om glädjen jag känner när AIK äntligen har hittat spelet och vinner matcher så det står härliga till, ja det inlägget kastade jag i papperskorgen. All glädje bara försvann. Poff, väck, borta, gone!

Nu är det inte AIK i sig självt som jag är besviken och upprörd på utan det är den här gruppen som sitter och tar beslut om vilka spelares nummer som ska hamna i taket. Vilka är dom egentligen?

Jag tycker och jag vet att jag har många med mig den här gången, tycker nog att dessa herrar SKA ta sig en titt i spegeln och fråga sig om detta är värdigt en spelare som David Engblom att hamna på en,  ”vägg”? Tydligen så tycker dom det, men jag kan garantera att det gör INTE supportrarna.

Frågan är om dessa herrar överhuvudtaget var med under Division 1-tiden? Nu har jag i och för sig hört att ”Ankan” sitter med i denna grupp, så jo,  han var med eftersom han satt i styrelsen även då, men de övriga? Med tanke på att Ankan har varit med under alla dessa år så undrar jag faktiskt hur Ankan tänker?

Är det någon – av dessa herrar – som vet hur mycket David Engblom har gjort för VÅRT AIK egentligen? Jag har sjutton svårt att tro det med tanke på dagens nyhet, som dessutom levereras av Sportbladet?! Men hallå vad händer egentligen?

Den här gruppen har alltså beslutat att Mr AIK, den spelare som har FLEST antal spelade matcher i AIK-tröjan, och som betytt så oerhört mycket under ett antal verkligt jobbiga år,  David Engblom ska få sitt namn på en vägg! En vägg som man dessutom kallar för ”Wall of Honor”?!  Att det dessutom är Sportbladet som kommer ut med en sådan här ”nyhet” först, ja, det är bara så otroligt pinsamt!

Jag finner faktiskt inga ord om det här. Skulle det dessutom vara så att Anders Gozzis tröja hissas först i taket – som någon skrev på ett forum – för sina insatser i AIK, då undrar jag verkligen vad det är som händer med VÅRT AIK. Det finns ett gäng spelare tillsammans med Engblom som har gjort betydligt större prestationer än vad Anders Gozzi har gjort, spelmässigt alltså.  Ta till exempel den insats som Mats ”Mördarn” Thelin har gjort – spelmässigt- det är betydligt mycket större än vad någon annan spelare har gjort om man nu enbart ska räkna guld, landslag och trohet till vår klubb. Då borde Thelins tröja vara den som hamnar i taket även om jag som sagt inte förringar det Gozzi har gjort som ledare.

Tycker att det här med kriterierna känns väldigt luddiga när det kommer till vilka spelare som ska få äran att få sin tröja hissad i taket på Hovet.  Någonstans så känns det som att man bör titta på vad spelaren har betytt för klubben och jag vet inte om det finns någon spelare på senare tid som betytt så oerhört mycket för VÅRT AIK så som David Engblom.

Men om man nu ska man hårddra det här med vad en spelare har presterat så var det faktiskt Mats Hessel som hade #9 när vi tog våra senaste SM-guld och ett av kriterierna är ju – vad jag har hört – ett SM-Guld med klubben och SM-guld, det har både Hessel och Thelin vunnit med AIK och dessa två spelare har dessutom har tagit TVÅ i AIK-tröjan!

Säger absolut ingenting om att inte Gozzi ska hyllas på något sätt för det han har gjort som sportchef, men det är en viss skillnad även om det är stort, riktigt stort.

Jag känner att det inte är värdigt en spelare som David Engblom att dels komma ut med en sådan här nyhet i Sportbladet och dels ”slänga upp” hans namn på en vägg. Det finns säkert massor av alternativ till att göra detta bättre och något som nog hade varit väldigt uppskattat hade varit om man hade hyllat Engblom redan första matchen den här säsongen för sina insatser i AIK.

Nu uppmanas det dessutom på Twitter att supporterföreningarna ska manifestera emot detta bisarra beslut och jag tror att det kommer att få en enorm genomslagskraft, eller jag hoppas att det kommer att få det.

Jag struntar högaktningsfullt i om det är andra spelare som ska upp i taket men att inte hänga upp en tröja med #33 är bara en STOR skandal. Man behöver inte ens pensionera numret, men låt David Engblom hyllas värdigt och inte på en förbannad ”vägg”.

TÄNK OM OCH GÖR RÄTT!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i AIK, Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sämre start kunde man inte få!

  1. Eddie skriver:

    om någon presenteras som ”den som spelat näst mest matcher i AIK” var för var då inte den som spelat över hundra matcher mer med i legendarmatchen?

    Vi talar om världens meste AIKare!

  2. Jag håller med. Engblom är min största hockeyidol. Vi bör kanske göra något för att göra vårn röst hörd?

  3. Johan skriver:

    Varför skänka bort numren till spelare… jag har aldrig förstått det där. Ingen, och då menar jag ingen är större en klubben. Jag tycker att det finns andra bättre sätt att visa uppskattning mot spelare som har gjort bra ifrån sig i klubben. Jag vill inte att man ska pensionera bort nummer. Ska vi inte kunna ha en målvakt med nummer 1 i klubben längre? Honken var säkert en fantastisk målvakt när han stod i AIK, men jag har inte upplevt honom. Min favoritmålvakt i AIK var Gunnar Leidborg och han spelade i nummer 25. Ska inte någon kunna lira med det numret framöver om man nu vill hylla honom då eller… Jag måste säga att jag tycker att det är bra att AIK gör något annat än att slösa bort nummer på spelare. Inte fan gör man så här i fotbollsvärlden. Som sagt var INGEN är större än klubben.

    Jag säger inte att man inte ska hylla spelare, men att hänga upp tröjor i taket känns som något Djurgården skulle göra och vi är inte Djurgården.

  4. Cartman skriver:

    Tack, Marie. Trodde jag var konstigt som tycker precis som du.
    Wall of fame känns som ett hån mot en spelare som betytt så mycket för AIK som David Engblom.

Kommentarsfältet är stängt.