Vad var det jag sa!

Hoppar av glädje? / Jojjesplejs

Det är inte direkt så att man jublar i högan sky när det kommer till resultaten just nu men det finns annat, som i alla fall gör mig oerhört glad och stolt.

I somras var jag nere med vänner på Gotland och såg AIK:s första träningsmatch. Det tog inte många sekunder innan mina ögon drogs till den lille backen som spelade med #7

Jag blev helt frälst när jag såg honom och ansåg att Anders Gozzi gjort ett riktigt fynd. Det fyndet har nu fått en plats i Tre Kronor. Tobias Viklund har visat varenda tvivlare att han faktiskt är en riktigt bra hockeyspelare och framförallt knäppt varenda Frölundait på näsan.

Det som känns oerhört bra för mig är att jag hyllade denne spelare från första gång jag såg honom i AIK:s tröja. Många tvivlade och sa, rätt naturligt – Ja ja, vi får väl se hur bra han är efter ett par matcher. Men som de flesta vet och har sett så är Viklund bra, match efter match och är verkligen värd denna chans.

Robert Rosén har gått från att få minimalt med speltid i Modo under Challe Berglund till att vara den center som har absolut mest speltid i AIK. Det har ju även gett resultat det också och som ett brev på posten, så blev även Rosén uttagen till Tre Kronor.

AIK har alltså tre spelare med i Channel One Cup. Bra eller dåligt, jag vet inte men jag är oerhört stolt över dessa killars framgång.

Det är ju landslagspelare lite överallt just nu. Nordström och Nemeth i juniorkronorna och då ska man veta att även Klavins är uttagen men till Lettlands landslag. Rickard Rakell är också uttagen och även om han inte spelar i AIK längre så kommer han från AIK senast.

Hur var det nu Anders Gozzi sa en gång; ”Vi forstrar världsmästare”. Oavsett om det tar lång tid så är AIK i alla fall på gång.

Flera goda nyheter för mig idag. Rastislav Pavlikovsky kommer tillbaka. Helt fantastiskt härligt. Jag frågade ju Gozzi på den öppna träningen hur det skulle bli med Pavli och det kändes redan då att det var väldigt aktuellt men att Pavli skulle få några matcher på sig först. Han har ju inte direkt gjort bort sig i Mora utan tvärtom. Från första matchen så har han levererat.

Rätt lustigt förresten att Tomas Ros självklart sågar denna värvning. Han har ju inte så mycket annat att klaga på när det AIK så, skam den som ger sig. Nu gick han i alla fall till attack mot värvningen av Pavlikovsky.

Ros tyckte på twitter att det var kul att jag läste hans artikel. Jag skrev tillbaka att han gör allt för att man ska sluta läsa Sportbladet, så länken, den kan ni glömma.

Match mot Luleå. Det lär väl inte bli en målfest direkt. Luleå gör inte många mål och AIK har hamnat i någon slags måltorka så det blir väl målvakterna som kommer att avgöra det här. Ett misstag och man är rökt. Luleå är dessutom det lag som släpper in minst mål i Elitserien, så det ska väl till ett mindre mirakel och vi lyckats göra fler än två mål i morgon.

Efter att ha sett Viktor Fasth i båset senast mot Färjestad så skulle jag bli väldigt förvånad om han står i morgon. Såg mest ut att må illa hela tiden och det hade ingenting med att göra att han inte stod utan snarare, han mådde jäkligt illa. Bara smittan inte sprider sig fullt ut. En match kvar innan uppehållet och det vore väl den om det inte skulle bli seger.

AIK, ge oss en vinst!

Slutligen!

”Det händer bara i Södertälje”

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.