Vad är en vinst värd?

Otäck händelse på Hovet / Jojjesplejs

Ibland får man sig en rejäl tankeställare. Ibland blir hockeyn helt betydelselös och igår var en sådan kväll. I slutet av tredje perioden så kollapsar en man på läktaren och jag såg hur folk stod lutade över honom där han föll ihop. Vad jag inte visste då, var att det var en mycket god vän till mig.

Att livet är skört – det vet vi alla – men man tänker inte så ofta på det. Det kan hända saker jämt och ständigt utan någon direkt förvarning och det var precis det som hände igår.

I mitten på tredje perioden – kommer inte ihåg precis när det var – så ser jag hur en person har rasat ner mellan två rader. Det som slog mig absolut först var att det tog sån tid innan någon kom fram, ja av vårdpersonal alltså. Det kom dit någon publikvärd och en polis kom gående lite lojt ner på läktaren men sen, efter en stund, så kom även vårdpersonal.

När dom fick upp personen på en plats igen så såg jag till min förtvivlan att det var en mycket god vän till mig, Klas ”Klabbe” Wahlqvist. Jag hinner liksom inte tänka innan jag har lämnat min plats i klacken för att springa bort till andra sidan läktaren. När jag kom fram så hade  ambulanspersonalen full koll på situationen.

Alla som har gått länge på hockey vet vem Klabbe är och jag vet att många av er blev riktigt oroliga. Jag kan hälsa till er alla, att Klabbe mår – efter omständigheterna – okej och att han fick stanna på sjukhuset.

Jag hoppas att vi alla tänker på hur snabbt saker och ting kan gå oavsett vad det gäller. Säg ett snällt ord till någon i din närhet. Ge varandra en kram och bry er om varandra, man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.

Innan allt detta hände så spelade ju faktiskt AIK bra, ja i alla fall i två perioder. Vet inte om det som skedde på läktaren hade att göra med att laget återigen höll på att tappa en ordentlig ledning men det tror jag inte, eller i alla fall så hoppas jag inte det.

Fega Yared Hagos / Jesper Zerman

Det som jag kommer ihåg av matchen är främst de två första perioderna där AIK spelade riktigt bra och rolig hockey. Det andra som sitter på näthinnan är den fega spelaren Yared Hagos. Helt seriöst. Att först utdela en feg crosschecking och sen åka och gömma sig bakom en domare när man själv försöker visa sig på styva linan. Alla kunde se hur det brann i skallen på McDonell och det var nog inte riktigt vad fegisen Hagos hade räknat med. Att sen sitta och skrika i utvisningsbåset mot McDonell är så lågt och fegt. När perioden dessutom var slut, så vågade inte fegisen åka av isen när AIK:arna var kvar.

Jag hade någon slags respekt för Hagos tidigare med tanke på att killen har spelat i AIK under många många år och i princip är fostrad i klubben tillsammans med Mattias Beck, Jonas Liwing, Fredrik Hynning och Andreas Jämtin. De ”berömda” 83:orna som alltid spelade tillsammans och som siktade högt. Nu, nu är Hagos ingenting längre. Jo en feg liten sak som inte törs stå upp för sina egna handlingar.

En annan sak jag också kommer ihåg är hur dåligt jag mådde när klacken började skandera Viktor Fasth när Markus Svensson blev utbytt men där några av mina andra vänner rättade till allt genom att kontra: -”Markus Svensson, Markus Svensson”. Det var ju inte direkt Markus Svenssons fel att man höll på att tappa segern. Det verkar vara så lätt för vissa att såga Markus jämt och ständigt men ingen bryr sig om de andra spelarna som totalt tappar all fokus.

Bra av Melin att byta ut Markus men jag tycker att i samband med att man gjorde det så skulle man ha tagit en time-out, just bara för att få lugn och ro i laget. Nu blev det i stället ett mål till av Timrå minuterna senare vilket inte Fasth kunde göra ett smack åt det heller.

Känns som att man ska vara rätt nöjd eller jag är nöjd. AIK ligger på sjundeplatsen med två matcher mer spelat än exempelvis Växjö så att matchen på fredag kommer att bli viktig, det är inger understatement.

Först Modo borta, sen Växjö, borta. Bara att hoppas att bortaspelet som fanns mot Brynäs i tredje perioden återfinns och att man spelar så hela matchen denna gång. Ingen press på spelarna utan nu kan dom gå ut och köra. Två sexpoängsmatcher direkt efter varandra, det är vad som väntar laget men jag hoppas att dom kan gå ut och spela den hockeyn vi alla vet att dom kan, när dom spelar bra, det vill säga.

Men allt är sekundärt en dag som denna. Det viktigaste är att vi är rädda om varandra för som sagt, livet är skört.

Kvällens supportergrej:

Innan matchen så fick vi också oss en tankeställare på hur man bemöter sina ”kunder” på Hovet. En publikvärd visste nog inte vad ordet värd betyder. Vi är väldigt många som under många år har stått i gången för att titta på, observera nu, värmningen. Men helt plötsligt hade denna man tagit på sin någon slags maktrock och föste bort folk därifrån. När någon kommenterade detta med; -”Om inte vi kan få stå här och kolla på värmningen så ska väl inte polisen stå här heller ?”. Det svarade han inte på utan gick senare fram till polisen som en annan liten golare och berättade vad som sagts. Nu hade ju faktiskt polisen den goda smaken att fatta vinken och för att inte skapa några som helst problem, så gick dom helt sonika därifrån. Bra jobbat säger jag, av polisen alltså.

####

Sen vill jag bara säga: -Grattis Richard Gynge! Vilken lirare du är. Elva mål så här långt och du håller verkligen på att sätta ett rekord den här säsongen. Förra säsongen gjorde du 12 mål och 11 assist. Nu har du ett mål kvar till att tangera din målskörd och då är halva serien kvar. Stort!

Till sist. Tack AIK för att ni överklagar poliskostnaderna!  Ett utdrag om varför AIK överklagar; ”Polisen tar betalt för fasta och gemensamma organisationskostnader för till exempel lokaler som inte är sammankopplat med det aktuella evenemanget. Sådana kostnader har staten redan finansierat med skattemedel. Polisen kan därför inte överkompenseras genom att ta betalt för dessa kostnader en gång till, säger Peter Mellqvist.”

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vad är en vinst värd?

  1. Ping: Tacksamhet De Luxe !!! « AIK är hockey, hockey är AIK !!!

  2. Johan skriver:

    Fint skrivet Marie, vi är alla glada att Klabbe mår efter omständigheterna väl.

  3. Alexander skriver:

    Tråkigt det där med Klabbe, tyärr är det sånt som händer.

    Hoppas att han kryar på sig!

  4. conny skriver:

    bra att de uppmärkssammades med den där värden som hoppas misstagit sig på hockeyligans direktiv att gångar ingångar skall vara fria annars får klubbarna böter jo de ska de men innan fajten i god tid innan köra bort alla som samtalar vid ingången a 21 var att ta i och reta upp folk i onödan . skönt att höra att klabbe mår bättre. när aik ställer till det är de inte konstigt att hjärtan hoppar ur funktion.

  5. Laffa skriver:

    Ö-vik, Växjö i den ordningen

  6. Henrik skriver:

    Bra skrivet Marie. Skönt att veta att Klabbe mår bättre nu.

    Bra också att AIK överklagar, ska snuten envisas med att ta betalt ska det vara för sånt som man faktiskt KAN ta betalt för! Dom ”får” redan gratis kaffe och annat på Hovet, dom ska inte ha mer än så!

    Också bra av Gynge, hoppas han håller formen hela säsongen!

  7. Lungan skriver:

    Hälsa gärna till herr C33 från en supporter. Måtte han snart vara tillbaka i gammal god form. Bra skrivet även i övrigt Marie.

  8. analogik skriver:

    usch! Livet är för skört.
    Massor av tankar till Klabbe och massor av Kramar till dig Marie.
    Jättefint skrivet.
    Kram!

  9. Ping: Anonym

  10. Johan Prosén skriver:

    Så sant… Vad är en vinst värd ? Bra skrivet marie

Kommentarsfältet är stängt.