Måstematch, igen

Vem minns inte måstematchen mot Modo? / Jesper Zerman

Vinst är ett måste idag, eller? Jo det är det, för jag vill inte att Modo ska ligga på samma poäng som oss utan jag vill att det blir ett litet glapp neråt. Sex poäng kan skilja lagen – igen – eller så står vi  på samma efter dagens drabbning, hemska tanke.

Förra säsongen utspelades en måstematch på Hovet och den matchen lär ingen ha glömt. Ibland verkar det som att laget spelar bättre när dom har kniven på strupen. Förlust idag och det blir jobbigt. Vinst och vi hakar på övriga lag i den övre delen av tabellen.

Viktor Fasth vs Markus Svensson. Det är helt plötsligt ett väldigt positivt problem tränarna har framför sig. För några veckor sedan var inte Markus Svensson värd ett vitten i vissas ögon. Nu helt plötsligt krävs det att Svensson ska stå, annars begås det tjänstefel av tränarstaben.

Tror att tränarna – som nog vet bäst – bestämmer det här med vem som ska stå efter prestation på träning. Själv nöjer jag mig med att veta att vi har två riktigt bra målvakter och det kanske ändå är så att Stefan Persson visste bäst om hur Svensson var som målvakt.

Har läst hur ”kunniga” har skrivit att Svensson inte kan läsa spelet, han är usel på höga puckar, ja i princip är han usel på allt. Tur att backarna hjälpte honom mot dif, för hur hade det annars gått, förmodligen som mot HV, när ingen, jag menar verkligen ingen hjälpte honom. Två perioder med riktigt bra spel och sen fallerar alltihop och den stora syndabocken blev Svensson. Verkar vara svårt att kritisera övriga laget.

Oavsett vem av våra målvakter som står i dagens match så vill jag se de spel vi hade i derbyt. Full fart framåt med hård forechecking plus att man jobbar stenhårt i defensiven och hjälper, vem-som-nu-står.

Igår kunde man ställa frågor till Roger Melin på AIK-forum, om allt möjligt och jag frågade:

”AIK har tidigare spelat någorlunda fysiskt och förutom i matchen mot dif så har det varit lite si och så med det. Är det något som ni pratar om att åka mer skridskor än att spela fysiskt? Eller vill du ha en blandning av detta?”

Roger Melin svarade:

”Jag vill hellre ha mer skridskoåkning och fart men oftast ger det ena det andra.
Själv är jag mer för fartfylld och teknisk ishockey än en tung och fysisk”. Så nu vet ni det.

En annan fråga som ställdes, men inte av mig, löd:

Som 10:a i tabellen finns det naturligtvis utrymme för förbättring. Om du får spåna lite fritt, vilken/vilka spelartyp(er) skulle du helst se komma in i truppen som förstärkning idag?

Roger Melins svar:

”Självklart finns det utrymme för förbättringar men i första hand vill vi göra dem inom laget. Vi tycker att vi är på rätt väg!”

Jag tolkar det svaret som att dom är inte så vidare värst intresserade av nyförvärv utan att man vill jobba på det man har. Spelar laget som man vet att dom kan, då behöver vi inte nyförvärv utan då är det bättre att spara pengarna tills de verkligen behövs.

Veckans händelser:

** Twittrade med Tomas Ros som ansåg att de enda bra spel han sett från AIK var, finalerna 1984 och kvartsfinalen förra säsongen. Vad säger man?

** Fredrik Bremberg blir klar för Timrå. Ryktet säger att det var väldigt nära att det hade blivit AIK. Jag är glad att så inte blev fallet.

** Rastislav Pavlikovsky går till Mora. Tråkigt tycker jag men är ändå glad för Pavlikovsky.

** Järnkaminerna anklagar polisen för att ljuga.

Verkar bli rätt bra med folk idag. Enligt AIK:s Facebooksida så är det sålt 5000 till matchen. Vore ju lite kul, om inte annat för laget, om det blev riktigt bra med folk.

Vill ni komma med tips eller synpunkter, så är ni hjärtligt välkomna att maila mig.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.