5-0 till vårt AIK

Den stora matchvinnaren / Jojjesplejs

Hörde jag att vi inte kunde vinna ett derby utan Viktor Fasth? Hörde jag att Viktor Fasth fejkade sin sjukdom i Tre Kronor för att han ville vara fräsch till derbyt?

”AIK ni är ingenting utan Viktor Fasth”. Eeeh, nähä?! Undrar var alla kommentarer är idag?  Ja just det, nu kommer det att det var inte AIK som var bra utan djurgården som var dåliga. Jag struntar fullkomligt hur det såg ut, för gör man inte ett enda mål så är man inte bra, enkelt.

Galet imponerande / Jesper Zerman

Igår fick vi äntligen se ett lag spela igen. Robert Rosén blev poänglös, men vi gjorde ändå fem mål, alltså FEM MÅL!

Prickskytte / Jesper Zerman

Richard Gynge tar för sig och som han gör det. Spelar fysiskt vilket är det stora utropstecknet som en vän sa. Så är det nog. Det är stor skillnad och igår lös det av spelglädje från den kedjan. Oscar Steen, Daniel Rudslätt och Richard Gynge.

Daniel Rudslätt är inte känd för att vara en spelare som spelar fysiskt och som åker omkring och tacklas, men igår var det helt annorlunda. Viljan fanns där och när viljan finns att vinna, ja då spelar laget för varandra och som dom gjorde det. Dessutom så har Daniel Rudslätt skaffat sig slutspelskägg allaredan, så nu vet ni vad ni har att vänta er.

Innan matchen – på uppvärmningen – skickade jag ett sms till en bekant som löd: -”Salle ser riktigt på ut” Vågade inte ens skriva ”het” för jag vet vad jag hade fått tillbaka, men oavsett det. så visade Salle matchen igenom att han också fått tillbaka farten och spelglädjen.

Salle har fått upp farten / Jojjesplejs

Fredrik ”Fish” Carlsson! Helt seriöst, hur bra är den killen egentligen? Har skrivit det ofta att jag saknar honom i defensiven och igår kliver han in och spelar som att han aldrig varit borta. Helt fantastiskt av en spelare som har genomgått ett helvete. Svårt att sätta ord på hans betydelse på det här laget i defensiven.

Vilken comeback / Jojjesplejs

Tobias Viklund fick göra mål, wohoooo! Som jag har önskat denna kille det. Alla vet – som läser bloggen – hur mycket jag gillar denne spelare och det var liksom pricken över i:et igår. Ska man göra sitt första seriematchmål så varför inte göra det i ett derby, liksom! Pucken blev hans också tack vare att dif faktiskt var tvingade att ta timeout när vår back, alltså vår back, åkte ifrån difs spelare från mittzon i princip .

Tobias Viklunds första seriemål / Jojjesplejs

Fredrik Svensson, alltså, han spelade nog i två tre minuter i ett byte i andra perioden. Även om han borde gått på knäna, så slet han som ett djur i egen zon. Det blev några misstag men han är förlåten för det med tanke på hans långa byte. Svensson och Nemeth fick verkligen kämpa på och dom klarade det, för att just viljan fanns.

Daniel Bång fick äntligen göra mål igen. Måste kännas så skönt för honom och nu tror jag även att den kedjan är på gång igen. Kedjeformationerna igår var klockrena.

Galet imponerande / Jesper Zerman

Sen kommer man då till den stora matchvinnaren av alla, MARKUS SVENSSON!

Markus Svensson knäppte varenda en på näsan igår och jag njöt varenda sekund. Jag kanske har försvarat Svensson i absurdum efter hans matcher tidigare, men när jag såg hans spel igår så vet jag att det var värt varenda positivt ord jag har sagt tidigare om Markus.

Vilken revansch / Jesper Zerman

Jag vet att det finns olyckskorpar överallt och dessa säger, ja ja, vad är en match? Ja vad är en match egentligen? Skillnaden igår var att hela laget ställde upp för Svensson till skillnad mot tidigare. I matchen mot Linköping så fick deras spelare åka igenom vår defensiv precis hur som helst och Svensson ställdes ensam konstant. Samma mot HV efter det att Svensson faktiskt gjort två riktigt bra perioder, då lämnar man honom bara åt sitt öde ungefär på samma sätt som Tre Kronor i VM-finalen lämnade Fasth åt sitt öde.

En kross vi sent ska glömma / Jesper Zerman

Optimist som jag är, eller om man kalla det dumdristig, det spelar ingen roll, men jag kommer att fortsätta att tro på Markus Svensson och på laget.

Klacken visade klass / Jesper Zerman

 ”Söderbröder blöder”, bland det bästa jag har hört på länge och våra spontanramsor är det ingen som slår. Jäklars vad det måste ha svidit.

”Hammarby kan inte vinna” blev liksom bara för underbart och det är inte mindre än att jag sitter här med ett urfånigt leende när jag tänker just på dessa ramsor.

Första derbynollan i en seriematch på tio år och trehundrasextiofyra dagar och den så hårt kritiserade Markus Svensson får hålla den, det känns så sjukt bra.  AIK vann även 2003, säsongen innan vi blev degraderade. Jonas Liwing och Patric Blomdahl var med i den matchen också. Måste kännas otroligt skönt för dessa killar.

####

Efter matchen skulle gårdarna ha kvartsamtal med spelarna, pinsamt. Är det några som skulle ha kvartsamtal med någon så är det ledningen i dif som skulle ha det med deras supportrar som stod och vanhelgade nationalsången. Det är så ytterst pinsamt då dif faktiskt har gått ut tidigare med att de enda matcher där Nationalsången ska spelas under serielunken är just i derbyna. Det här bevisar bara vilka supportrar dif verkligen har.

Spelar egentligen ingen roll vad man tycker om att Nationalsången spelas varje match – jag gillar det inte – men sitt då ner och håll truten i stället om man nu vill protestera mot densamma.

Jag är inte ett dugg förvånad att det inte lyfts fram i media. Jag är inte heller förvånad att det inte skrivs om djurgårdarnas pinsamma uppträdande efter matchen inne på Globen.

####

Nu hoppas jag att så många som möjligt tar sig till Hovet på torsdag då det är dags för J20:s derby. Att laget lyfter sig med bra stöd på läktaren bevisades igår och jag tror inte att det är någon som helst skillnad för J20. Dom är dessutom värda allt stöd dom kan få.

David Lillieström Karlsson & Mattias Janmark / Jesper Zerman

Mattias Janmark, David Lillieström Karlsson & Co kan fortsätta på den positiva trend och spela så att dif:s J20 även i fortsättningen ligger under topp femstrecket och samtidigt behålla serieledningen.

####

Slutligen så fick jag ett sms av Klas ”Klabbe” Wahlqvist där innehållet hänvisade till ”Hårde Hardy – som vägrar ställa upp på presskonferenser… Lennart Liston Söderberg sa fler än en gång kloka saker.

Bland annat sa han: ”När laget vinner så är det helt och hållet tränarens förtjänst. När laget förlorar har tränaren inget som helst med det att göra”!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, Elitserien, J20, Match och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till 5-0 till vårt AIK

  1. 5-0 skriver:

    Söderbröder blöder ska det väl ändå vara?:)

  2. Cartman skriver:

    Är det någon som vet om det finns det några bilder från tifot? För på elitserienplay finns bara två klipp på bortapubliken.

  3. Eddie skriver:

    En annan lite rolig sak var när några runtomkring började fråga vem den där #24 var och hur hela den kedjan kunde åka åttor runt hammargårdarna 🙂

    Det ser ut att bli både Torsdag och Söndag nu….

  4. Eddie skriver:

    vill bara korrigera dig, mig knäppte Mackan inte på näsan,
    hänvisar till min twitt vid 14:30 igår måndag
    ”Hoppas att Markus Svensson skrattar både sist och bäst ikväll, jag både tror och unnar honom det.”

Kommentarsfältet är stängt.