Vilken spelare han är ..

Tobias Viklund gör succé i AIK / Jesper Zerman

Ett av våra nyförvärv gör succé så det dånar om det. Nej jag menar inte Robert Rosén även om han gör mål i parti och minut – tack för det – och även om han är fantastiskt bra så menar jag en helt annan spelare.

** Spelaren som tacklas absolut mest i hela laget.

** Spelaren som inte har en enda utvisningsminut.

** Spelaren som har mest istid i hela laget.

Spelaren är självklart, Tobias Viklund. Kan inte sluta förundras över denna ”lilla” back – 181cm över havet – som match efter match ger sitt yttersta när andra lagdelar fallerar.

När jag såg honom i hans första match med AIK så blev jag helt såld över Viklunds spelstil och det har inte blivit sämre direkt och det enda som fattas just nu från Viklund är att han ska göra mål i en seriematch.

Mest speltid i AIK / Jesper Zerman

Visste ni förresten att det enbart är tio spelare i laget som har spelat alla matcher så här långt. Tobias Viklund är självklart en av dessa. Förra säsongen när han spelade i Frölunda var han en av fyra spelare som spelade alla 55 matcher i grundserien.

På dom här 20 matcherna i AIK har Viklund delat ut 37 tacklingar varav en riktigt underbar open icetackling och på vem, det vet väl alla, Per Ledin. På 55 matcher i Frölunda delade han ut 60 tacklingar och kom på tredje plats i den interna tacklingsligan.

Att Viklund hade minus 20 förra säsongen i Frölunda är helt ofattbart när man ser hans spel idag. Nog för att killen är offensiv men det jobb han lägger ner i defensiv zon, det får mig att undra hur dom spelade honom egentligen. Lämnade man honom själv kvar på isen när det började barka åt skogen eller vad?

Skjuter mer än Tärnström / Jesper Zerman

Det som jag tycker är lite intressant, är att Viklund har skjutit – han har ett bra skott – 34 skott i jämförelse med Dick Tärnström som endast fått i väg 27 skott. Tycker att det är ”endast” när det gäller Tärnström för han är den spelaren i laget som har bäst backskott, som hittar målet dessutom och därmed undrar jag vad som skulle hända om Tärnström sköt lite oftare, förmodligen fler mål från hans klubba.

När jag ändå är inne på det här med backar så känns det otroligt skönt att både Tärnström och Fredrik Carlsson – förhoppningsvis – är tillbaka till derbyt. Tärnström har jag saknat enormt o powerplay och Carlsson, ja vad säger man, han har varit enormt saknad med sitt defensiva arbete. Hoppas nu att Stefan Johansson hittar tillbaka när hans backkollega är tillbaka.

Spelaren som verkligen älskar hockey / Jesper Zerman

Jag är riktigt nyfiken på vem Tobias Viklund egentligen är så jag sökte igenom internet och hittade en riktigt bra intervju med honom från Frölundatiden. Okej, det är från Frölunda men strunt samma, intervjun är riktigt bra och man kommer väldigt nära denna lugna, glada spelare som verkligen älskar hockey.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.