Gozzi tillbaka i båset

Det här är äkta glädje

Det blev en händelserik söndag med massor av hockey men det som ändå var bäst var att AIK vände ett underläge till vinst i sudden mot kopiorna.

Säga vad man vill om Ritorps ishall, men inte är den direkt varm och att då isen går sönder som den gjorde igår, är märkligt. Två perioder kunde ändå genomföras precis som vanligt och där Skellefteå var det lag som tog ledningen i andra perioden i J20-matchen.

Innan den andra perioden var slut så blev lagen tvingade att lämna isen tidigare för att isen gick sönder och då menar jag verkligen sönder. En av vännerna sa: ”Fattas ju bara ett pimpelspö nu”. Då kan ni förstå hur djupt hålet var på isen.

Fattades bara ett pimpelspö

Byte av ishall med lite förvirring om i vilket avbytarbås lagen skulle befinna sig i så fortsatte slutet av den andra perioden i den nya hallen. Konståkningstjejerna fick helt enkelt fick lämna plats för hockeymatchen, vilket var väldigt tacksamt.

AIK stretade emot men norrlandslaget gick i alla fall ifrån till 2-0 innan AIK, genom Dennis Nordström – lillebror till Joakim Nordström – reducerade. Nu hjälpte inte det direkt då Skellefteå gick ifrån till 3-1 tre minuter senare. I det läget så tänkte i alla fall jag att det var kört. Har haft den stora oturen att vara nere på Ritorp i just de matcher laget förlorar. Samma sak i fredags, torsk medan laget vann mot Luleå i lördags när jag inte var där! Så gissa hur känslan var. Hade nästan förbjudit min väninna att följa med ner av samma orsak. Hon har enbart sett förluster med J20 så dags att bryta en trend tänkte jag, men nu föll det sig så att hon inte kunde till just denna match så jag behövde inte tvinga henne att stanna hemma, men tänk er då hur jag kände mig när kopiorna gjorde 3-1, det var inte kul direkt. Nu kommer hon inte att stanna hemma sen heller för den delen, för nu är den negativa trenden bruten.

J20 är nämligen inte vilket lag som helst och är det något som dom inte gör, så är det att ge upp vid underläge! Det blev ett ruggigt tryck i Skellefteåzonen i mittenakten av tredje och till slut, efter det att Skellefteå tagit en time-out så kunde Mattias Janmark reducera och när det återstod knappa fyra minuter så skickade Oskar Lindstedt in kvitteringspucken distinkt i krysset.

Gozzi tillbaka i båset

Noterbart var att Anders Gozzi var med i båset när Anders Hultin saknades. Fick en fråga om inte Gozzi var ute och scoutade i stället för att stå i ett bås med juniorerna men vem vet, det var kanske just det han gjorde.

####

Det är svårt att lyfta fram någon speciell spelare från gårdagen, men Dennis Nordström var riktigt bra precis som Adam Wahlqvist, Mattias Janmark, Arvid Skogh, David Lillieström Karlsson. Det som är kul är att J20 – precis som A-laget – verkligen spelar som ett lag, så jag lyfter nog hellre fram kollektivet med små undantag. Måns Johansson var riktigt bra i målet och det är skönt att veta att AIK har två riktigt bra målvakter i J20.

Tänker även – håll i hatten nu – lyfta fram Skellefteås juniorer. Till skillnad mot Luleå som spelade riktigt fult så var den här matchen ren med fart och fläkt. Inget gnäll från motståndarna utan dom körde på, till skillnad från deras A-lag. Kul att se ett lag spela hockey och inte bara åka omkring och gnälla.

Mats Thelin tillbaka i utvisningsbåset

Vår hjälte Mats ”Mördarn” Thelin hade hittat tillbaka till sin gamla plats igår. Tror faktiskt att han kände sig rätt hemma där.

####

Efter matchen så besökte jag Björkängshallen och såg Huddinge möta Visby/Roma i division 1. Visby förnekade sig inte. Vilket grislag. När jag kom in i hallen sa jag till min bekant jag hade med mig att hålla koll på tre spelare. #6, #8 och #23. Det var dessa spelare som utmärkte sig när AIK:s A-lag var nere i Slite i somras och det var inget undantag den här gången heller. Trist att se spelare på den nivån bete sig som ett pojklag och dessutom filma, starta bråk och gud vet allt vad dom höll på med. Att dom leder serien är faktiskt bedrövligt.

####

Markus Svensson övertygar i Oskarshamn. Riktigt kul för Svensson att få hålla nollan mot Västerås. Tänk om AIK kunde skriva några rader om hans spel på hemsidan. Det behövs ju inte mycket egentligen men nu får vi förlita oss till tidningarna i stället. Tycker det är synd med tanke på att Svensson ändå tillhör A-laget.

####

Hemsidan förresten är ju riktigt snygg. Snyggt att den går i svart. Det finns väl vissa detaljer som jag tycker man kan ändra på och först och främst är det att poängligan borde kunnas tas bort. Jag tror att de flesta av oss AIK:are inte är intresserade av att se spelare från andra lag ska synas så som dom gör nu. Vi är mer intresserade av den interna poängligan.

Vet att AIK söker efter lite feedback om hemsidan och min feedback är att lyfta fram juniorerna och damerna också. Ta bort alla stora blaffor längst ner på sidan – AIK + Twitter = sant  är ju lite onödig – och lägg upp kommande matcher från dessa lag i stället samt att man kan lägga upp kontaktuppgifter till AIK på ett enkelt och snyggt sätt.

####

Match ikväll och det verkar som att det är riktigt dåligt med förköp så här långt. Laget behöver verkligen stödet och utan publiken så lär det kännas rätt hopplöst för dom även om det är HV som kommer på besök. AIK har ju en grönjäklig revansch att utkräva och med stödet på läktaren kan det gå.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, J20, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gozzi tillbaka i båset

  1. Cartman skriver:

    Apropå dåligt…

    På matchsidan på AIKs hemsida finns ingen länk till ticnets biljettförsäljning inför matchen mot HV idag.

Kommentarsfältet är stängt.