Jag är orolig

När ska Engblom hyllas? / Björn Sorkin

AIK har under så många år haft problem med ekonomin och när man nu går ut med att man MÅSTE sälja Videll för att ha råd med poliskostnaderna så blir jag orolig.

Som jag skrev tidigare så tror jag i och för sig inte att det är hela sanningen utan att det är en bra kupp av Mellqvist att få upp ögonen för detta med poliskostnader för idrottsklubbar som är Aktiebolag. Men det finns ändå något som gnager i mig och jag får inte bort det, hur jag än försöker.

Det spekuleras hej vilt på olika forum vilka spelare AIK ska ta in nu efter försäljningen av Videll. Är det en eller kanske två spelare som är på väg in? Ja buden är sjutton lika många som det är skribenter och jag fattar ingenting.

Okej, vi får in 3.5 miljoner, bara så där och vi spar in Vidells lön. So far so good, men om vi tar in spelare – av klass – så lär dessa också kosta pengar. Vi kanske får två spelare till priset av Vidells lön och sen det där extra miljonerna, då är det ju rätt okej, men det är ändå något som stör mig och jag kan inte sätta fingret på vad det är.

När det startas rykten så börjar nog de flesta att spekulera och det behöver inte ens vara tidningar som drar igång saker utan även AIK:are. Efter alla käftsmällar vi har fått genom  åren så är det inte konstigt att man blir orolig, men om AIK går ut och säger exakt som det är, då är det ju ingenting att oroa sig för, vilket AIK inte har gjort.

När rykten börjar så brukar det alltid ta fart och det är inget undantag nu heller. Nu är det helt plötsligt en riktig toppspelare som AIK är ute och som vartenda Elitserielag skulle vara avundsjuka över att få ha i deras lag. Som någon skriver: ”Ska det vara någon som ror detta i hamn så är det Gozzi”. Ja det är mycket möjligt att Gozzi skulle klara det, men då ställer jag mig frågan igen! -Hur kan AIK i så fall ha råd med en sådan spelare? Jag menar, AIK var ju tvingade att sälja Videll för att råd med polisnotorna!

Peter Mellqvist har även sagt till Sportbladet att: ”– Just nu är inte planen sådan”  på frågan om AIK ska ersätta Videll och fortsätter sen -”Sen vet man aldrig vad som händer, vi kanske har resonerat fel – det kanske inte var så bra att göra det här”. 

Jag känner att detta bara är ett spel för galleriet. Antingen så var det så att Linus Videll inte gick ihop med övriga laget – vilket det också ryktas om – eller så fick man ett bud på Videll som man inte kunde motstå och då skyllde man på dyra polisnotor. Jag vet inte, men någonstans finns sanningen, men jag tror inte att det är just det AIK har gått ut med, att det handlar om att klara sig ekonomiskt nu när man måste betala för polisen.

Om det skulle vara så att man sålde Videll just för den sakens skull – polisnotorna – då skulle man ju inte ha råd att ta in en toppspelare som det pratas om nu. Oavsett om man har fått en jäkla massa pengar så lär en toppspelare – som hela Elitserien skulle vara avundsjuk på – inte vara den billigaste spelaren och kosta mindre än Videll – alltså i runda slängar 230 000 per månad, inte en chans. Gick Holös för 250 000 till Växjö som inte ens är en klasspelare av rang – som det pratas om – ja då kan man ju räkna ut med bakändan att detta inte stämmer.

Jag är orolig och jag vet inte vad som kan lugna mig. Inte en toppspelare i alla fall. Visst det är skitkul att få in en riktigt bra spelare, men jag har varit med förr när det har värvats och sena värvningar har väl inte varit klockrena tidigare, men har man mycket pengar så har man. Det är ju bara att titta på Växjö. Dom värvar ju den ena efter den andra dyra spelaren, så varför inte.

####

Det blir ju på något sätt naturligt att prata ekonomi när det gäller AIK. Det kanske inte är något som klubben vill prata om men för oss utanför så är det jätteviktigt. När man är på Hovet och upplever en usel publiksiffra – även om det är i princip detsamma som förra säsongen – så undrar man ju hur det ska gå och ingen kan ta ifrån oss denna känsla heller.

Eftersom det är personer som säger sig ha bra kontakter i AIK som skriver om värvningen så bör man kanske lyssna på vad dessa säger men samtidigt undrar man vem som pladdrar vid sidan om. Inte lätt att hålla något hemligt när det uppenbarligen är någon som har svårt att behålla en hemlighet, om det nu finns en sanningshalt i detta.

Enligt dessa personer är det ju inte ens någon fara med ekonomin och jag kan bara hoppas att det verkligen är så. Jag orkar inte med en tur till när det gäller AIK.

####

I och med att AIK nu har gått ut med att allt handlar om att ha råd att betala polisen så har det i alla fall skapats ett riktigt agg gentemot polisen. Tuff sists för dom på Hovet har jag en känsla av och jag hoppas att AIK har tagit med detta i beräkningen när dom nu gick ut med detta i sitt pressmeddelande.

####

Fick ett meddelande om det här med Växjö och att det ännu inte är en enda svenska spelare som har gjort mål för Växjö. Kanske inte konstigt med tanke på att nästan halva laget består av utlänningar.

####

Fredrik Carlsson tillbaka på is igen. Håller alla tummar jag kan för att det ska hålla den här gången och att han kan börja träna ordentligt så småningom.

####

Hoppas att man snart får ordning på spelarbilderna på hemsidan. Vi har ju ändå spelat ett gäng omgångar och att då inte ha bilder klara på spelarna, känns så där.

Robert Rosén har alltså sin Modotröja på sig, på vår hemsida? Usch.

Det är väl samma sak på jumbotronen, inte klart med bilder på alla spelarna. Nu ska jag låta det vara osagt om det är ändrat eftersom jag kom lite sent förra matchen, men det borde vara klart, kan man tycka.

####

NÄR SKA DAVID ENGBLOM HYLLAS?

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i Allmänt, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är orolig

  1. Cartman skriver:

    Har någon funderat i banorna att AIKs plan är att omvandla AB till förening? Då behövs pengar för att lösa ut alla aktieägare. Då ser man kopplingen till varför man behöver pengar p.g.a. polisen.
    Jag bara undrar…

  2. john Hilbert Gullbergh skriver:

    För det första så skulle #33 David Engblom redan hyllas! Att det inte skett är fan i mej en ren SKANDAL! För det andra Videll affären är en gåta för mej. Att säga att det är för att betala polisnotan som Millkvist säger är en mörkning tror jag! På samma gång säger han att inga nya spelare inte är aktuellt! För många frågor o för lite papper på bordet// JHG

Kommentarsfältet är stängt.