Poliskostnaden slår hårt mot AIK

Videll såld / Jesper Zerman

Så går AIK ut idag i ett pressmeddelande där man skriver att klubben inte har råd med poliskostnaderna och därför är tvingade att sälja Linus Videll. Jag tror inte att det är hela sanningen när allt kommer kring.

Att gå ut med att man säljer Linus Videll enbart för att få ihop kostnaderna för polisarbetet känns inte som helt rätt väg när man ska förmedla kritik gentemot polisen och politikerna. Det skapar väldigt mycket aggression överallt bland fansen, vilket i sin tur kan bli oerhört kostsamt för AIK i slutändan. Tror säkert att det finns ett uns sanning men inte att det är hela sanningen.

Det har skrivits spaltmetrar om vilken den egentliga orsaken är och det är – enligt folk – att Linus Videll inte passade in i laget. Varför går man då ut och skyller på poliskostnaderna? För att få publicitet i frågan, säger en del, för att man inte vill hänga ut Videll säger andra. Oavsett vad anledningen är – vilket förmodligen inte är poliskostnaden – så kan man välja hur man förmedlar saker och ting.

Det är jättebra att skapa en debatt om detta med kostnaderna för polis och jag tycker verkligen att det är åt h-e att klubbar som är AB ska betala detta, medan föreningar slipper undan. Finns inget hockeylag i Sverige som kan stoltsera med stora vinster, ja om man inte heter FBK eller HV möjligen. Se bara på Frölunda som gick ett gäng miljoner back förra säsongen på grund av urusla värvningar, bland annat.

För mig känns det som att det finns andra anledningar till denna försäljning och det kommer att komma ut snart, var så säkra. Kan man skriva i ett forum – ca tio minuter efter att pressmeddelandet är släppt – att det bland annat handlade om vad Melin tyckte, ja då lär sanningen snart vara ute. Det är ju folk med insyn i AIK som vet detta och det finns massor med folk, just med insyn, som kommer att släppa vad allt handlar om, egentligen.

”OBS även Melin står bakom dealen, han har haft svårt att hitta balans i laget o inte minst defensiven med Videll”

Så står det på forumet och det ligger nog mycket i det, men att då skriva att det handlar om ökade kostnader för just polisen är kanske att ta i. Förmodligen så kostade det duktigt med pengar att ha Videll i laget. Att då också få detta med poliskostnaden blev kanske lite för mycket för klubben till slut, men det jag vänder mig emot är att man skyller helt och fullt på detta med poliskostnaden det känns inte helt trovärdigt.

Jag blir i alla fall undrande hur det står till med ekonomin och det är kanske inte så konstigt. Vi har usla publiksiffror – precis som vanligt vid den här tidpunkten på säsongen – och har man inte räknat med det, ja då ligger man efter budget, garanterat.

####

”Publiken sviker oss, så vi måste sälja Linus Videll”

Tror ni att den rubriken hade tagit där den skulle ta? Det tror jag och den är nog närmare sanningen än den rubrik som kom idag.

####

Vi som har varit med länge, vet att AIK Hockey har haft jättejobbigt på hösten med publik. Att räkna med att det ska vara slutspelsstämning på välfyllda läktare är att lura sig själv och har man då lagt en budget efter det, ja då har vi enorma problem.

Om man nu har fått in över 3.5 miljoner så antar jag att man inte behöver göra detta kostnadstillägg på biljetterna till derbyt. Poliskostnaden var ju en av anledningarna till att man höjde biljettpriserna men nu så är ju Videll såld av just samma anledning, så vad kommer att gälla? Jag förutsätter att man inte höjer priset.

####

Vet inte om jag har fel, men jag tror att man måste göra precis som Djurgården när det gäller klacken och det är att sälja urbilliga klackkort för att fylla klacken och sedan ta ut lite mer från långsidorna. Har vi en välfylld klack så kommer långsidefolket per automatik.

Det som är tråkigt i kråksången är att spelarna tycker att det är tråkigt att se ett tomt Hovet och jag kan förstå dom. Tänk er själva att skrinna ut genom Borgen och se ett tomt A18 – brevid klacken. Det kan inte ens vara roligt.

Jag vill i alla fall veta vad som händer i AIK nu. Vad är det som gäller? Kommer vi att stå här snart igen där man ber oss supportrar om hjälp eller? Jag hoppas verkligen inte att vi kommer dit, för jag tror inte att många orkar en gång till.

####

Snyggast i Elitserien / AIK Hockey, Stig Kenne
 

Daniel Rudslätt är inte bara snyggast i Gnaget, han är snyggast i Elitserien! Kika in på sektion A21 nästa match så ska ni se att detta visste AIK-tjejerna sedan länge. Dom har bara velat vara lite ödmjuka tidigare.

Dags för byte av banderoll / Magnus Neck

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Detta inlägg publicerades i A-laget, Allmänt och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Poliskostnaden slår hårt mot AIK

  1. matsE skriver:

    Jag tycker det är ett rätt så bra pr-trick att sälja Videll och spä på debatten om AIK-skatten.

    Av de matcher jag sett har det varit lätt att se att Videll har spetskompetens. Men det har också synts att han saknar vissa saker. Laget får inte ut mycket av det han kan. Tror laget AIK blir bättre utan Videll.

    Resultatet är således lägre kostnader, extra fokus på den vansinniga AIK-skatten samt ett bättre AIK. Kan faktiskt inte bli bättre.

Kommentarer är stängda.