Sämsta på mycket länge

Blockerad puck / Jesper Zerman

Kan man säga dubbelt sämst? Nej förmodligen inte men igår var det i alla fall dåligt eller riktigt uselt från två håll.

Inte nog med att laget gör en av de sämre insatserna på väldigt länge, det fanns även fyra andra på isen som inte heller hade den mest lyckade kvällen. Helt seriöst, det var den absolut sämsta insats jag har sett av ett domarteam på mycket länge.

Utvisningen på Fredrik Svensson är ju helt horribel och direkt matchavgörande. Att Tobias Viklund under denna period blir både hakad och interferad, det blundade man för. Säger ingenting om att domarna tar för hakningar etc, men det måste bli konsekvent, det håller inte annars.

Ingen bra match av AIK och jag vet inte om det påverkar att man får laborera om i laget stup i kvarten men jag känner i alla fall att några spelare måste börja lyfta sig och det ordentligt. Jag blir faktiskt less när jag ser Videll ibland. Innan säsongen sa jag att han har mycket att bevisa för mig och även om han har gjort mål och assist så anser inte jag att han ger allt i en match. Nu klagar vissa på att Melin coachar fel och att han ska ha ännu mer istid, men istid förtjänar man. Man kan inte åka omkring och dribbla, tappa puck och sen inte jobba tillbaka. En gång under matchen jobbade Videll tillbaka och det håller inte.

Jämför med Robert Rosén. Vilken spelare. Han ger allt i varje match. Han är offensiv, defensiv, ja han är precis överallt och dessutom så gör han poäng och leder numer poängligan. Han leder förresten allt nästan i laget. Totala poängligan, Skytteligan, +/-och tekningarna. Det som han inte ligger topp i är utvisningligan, målvaktsligan – vore konstigt – men ändå. Robert Rosén tillsammans med Tobias Viklund är soklart de bästa värvningarna den här säsongen.

För mig har Linus Videll mycket mer att bevisa för mig. Nu är ju inte Videll den ende som har mycket att bevisa den här säsongen utan det är i princip samtliga i laget med vissa undantag.

Jag tror att moralen finns där och jag tror även att viljan finns, men av någon anledning så får man inte ut allt under match. Jag såg efter matchen Richard Gynge jogga iväg själv efter matchen och minen var inte den gladaste och jag förstår honom.

JAG SAKNAR FREDRIK CARLSSON! 

####

Magnus Nyström har ju faktiskt lite humor. Rätt roligt twitter måste jag säga. ”Och så har vi 2-2. Växjö gjorde det i numerärt överläge. Med två AIK-spelare utvisade kunde Växjö hålla tätt bakåt”. Det är humor!

####

När Fasth lägger sin handske på pucken på mållinjen och en av Växjös spelare slår på en blockerad puck in i mål så ska det TAMIGF-N vara utvisning för slashing med tanke på att det inte blev mål! Förresten så jublar inte Växjölaget när pucken ligger och darrar på mållinjen utan EFTER att en spelare har slagit till Fasths handske. Vi stod precis så bra att vi såg hur pucken dansade på mållinjen. Vi såg exakt hur Fasth la sin stöthandske på pucken och vi såg exakt hur Växjöspelaren slår till stöten när pucken är blockerad, sen kan varenda kamera vara ur funktion, för det var likt förbaskat inget mål.

Men det är ju klart att Janne Karlsson har åsikter om detta! Jag kan inte skriva vad jag tycker om den karln för det är inte direkt positivt. Jag undrar vad han har för problem egentligen. Växjö har förresten tagit över titeln från kaffegänget om att vara ligans gnälligaste. Just nu innehar kaffegänget en klar andraplats, men det är lååååångt upp till toppen just nu och där kommer Växjö att stanna. Har aldrig sett på maken till att gnälla på allt.

Får dom inte utvisningar med sig så står Karlsson och grinar i båset och MÅSTE prata med domaren. Får dom utvisningar emot sig, så gnäller han på allt och alla och självklart MÅSTE han prata med domaren. Sen säger han att det beror på att dom är nykomlingar. PAJAS!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Alla bilder från Jesper Zerman

####

Vart är publiken? Man har inte rätt att klaga – enligt mig – om man inte är på plats och i alla fall försöker stötta laget. Ju fler vi är på plats desto lättare för laget att lyfta sig. Med det tryck som bara vi kan skapa så kan vi även hjälpa spelarna på isen när det går tungt.

####

Lite roligare är i alla fall att politiker nu går ut i media och säger att förslaget från polisen är ogenomtänkt, det ni. Vet inte riktigt vem det var – av alla dessa politiker – men personen sa i alla fall att klubbarna ska skriva in i sin bolagsform att man inte driver vinsintresse utan att man vill främja idrotten i Stockholms län. Då kan inte polisen kräva några pengar.

Jag undrar om någon av polisens jurister förstår hur en idrottsklubb drivs. Klubbarna måste – oavsett om de är AB eller Förening – visa upp ett positivt bokslut för annars får dom inte elitlicens, men från det till att vara ett vinstdrivande företag är det ett väldigt långt. Klubbarna går ju knappt runt idag så hur tror polisen att man ska kunna göra det med ytterligare miljoner som faktiskt enbart kastas i sjön, det är för mig helt ofattbart.

Det finns en riktigt bra jämförelse i DN idag och hur snett det är. Johan Strömberg intervjuades igår och han drog verkligen saken till ytterlighet, men har har rätt. Han jämförde AIK med Helsingborg. Helsingborg behöver inte betala en enda krona även om dom har sålt spelare för 80-90 miljoner. Tror ni att Helsingborg har gått med vinst? Jag tror det men skillnaden är ju att Helsingborg inte är ett AB.

Det har kommit fram förslag att vi ska spela inför tomma läktare men det är något jag inte känner är rätt väg att gå, för de som bestraffas är supportrarna och laget. Däremot så kan man väl se till att enbart spela inför hemmasupportrar och jag skulle kunna gå så långt att vid ett derby även spela inför bara hemmapublik. På så sätt kan inte polisen skicka en enda faktura.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, Allmänt, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sämsta på mycket länge

  1. Jimmy skriver:

    Ja, och hur mycket gnäller inte ni i AIK Ledningen på diverse saker vid förluster då?
    Att Janne Karlsson som är tränare gör det, är en sak. Men när ni tar upp saker som berör ledningen, anmärkningsbart var ordet…

    • Black Indeed skriver:

      Du får gärna utveckla det du skriver. ”Men när ni tar upp saker som berör ledningen, anmärkningsbart var ordet…” Vad menar du? När har jag – observera att jag har egna åsikter – tagit upp eller klagat på er ledning?

Kommentarsfältet är stängt.