Kollektiv kollaps

I med- och motgång? / Jesper Zerman

Det första som far igenom min skalle är att jag även i fortsättningen kommer att se AIK. Hur ont det här än gör så kommer jag vara där nästa match också. Har jag varit med så här länge så lär jag även vara med i framtiden och jag förväntar mig att den här kollektiva kollapsen aldrig mer kommer att hända.

Det är egentligen helt obegripligt att något som var så fantastiskt bra, kan sluta så helt otroligt uselt. Det finns liksom inte.

AIK spelade absolut fantastisk hockey i två perioder även om det fanns brister defensivt, men det redde man ut för att man stod upp.  Jag är helt övertygad om att de flesta trodde att detta skulle bli en riktigt skön seger och att alla var rätt avslappnade inför tredje, ja även spelarna vad det verkar. När sen den stora släggan kom så var ingen med längre. Inte spelarna, inte tränarna, inte publiken, ingen!

Många, väldigt många skyller denna förlust på Markus Svensson men för mig känns det så enkelt. Det är att göra väldigt lätt för sig att enbart hänga ut en spelare när det är ett helt kollektiv som inte presterar. Nu skriker man efter Viktor Fasth för han kan inte göra sådana plattmatcher och är inget såll – som vissa beskriver Svensson – men då undrar jag hur man förklarar matchen mot HV på Hovet förra säsongen. Viktor Fasth släppte under den matchen in sju mål på 32 skott och hade en räddningsprocent på 78. Markus Svensson hade igår en räddningsprocent på 80 och fick 40 skott på sig totalt.

Ta till exempel 7-5 målet. Svensson ser inte ett smack för han har Sandberg framför sig. Hade Sandberg täckt skott så hade pucken aldrig hittat in. Istället kryper Sandberg ihop och gör sig liten?! Hade alla spelare spelat som Gynge igår och verkligen gett allt för laget så hade detta aldrig hänt. Gynge gjorde igår det vi vill att alla spelare ska göra, spela med hjärtat och kämpa till sista blodsdroppen. ”KÄKA PUCK” som Wikegård säger och det gäller ALLA i laget.

Tycker att man kan ställa mycket högre krav på många av våra spelare än vad som görs idag. Vissa spelare kommer helt undan kritik vilket förvånar mig stort. Återigen så kommer David Engblom upp på tapeten och i ett sådant här läge så undrar jag hur man tänkte när inte Engblom fick fortsatt förtroende. Det verkar inte finnas någon i laget som har ett sådant hjärta som Engblom och att göra sig av med honom är som att säga: Vi behöver inte spelare som spelar med hjärtat längre, vi bygger ett lag med ”stjärnor” och det gör mig irriterad.

Tänk om Linus Videll hade fortsatt att spela som han gjorde vid 2-0. Han tog i och flyttade i princip sin markering. Sådant spel ska det vara en hel match. I första och andra perioden jobbade man intensivt i defensiven även om det slarvades en hel del, men i tredje var allt som bortblåst. Tänk om Sandberg hade spelat som vi vet att han kan, men igår var hans defensiv, minst sagt usel. Det var två spelare som jag anser att det finns betydligt mycket mer att hämta ifrån, men som sagt, det här var en kollektiv kollaps.

Nu lämnar jag denna match och tänker även på lördag vara på Hovet för det heter som alla vet – I MED- OCH MOTGÅNG!

####

Det positiva från matchen var att både Joakim Nordström och David Lillieström Karlsson gjorde mål. Lillieström gjorde sitt andra elitseriemål medan Nordström sitt första.

####

En efterdyning av matchen var dessa idioter som hotade våra spelare. Hur i hela friden tänker man? Vad är det som går snett? Självklart har man rätt att vara förbannad, men från att vara förbannad till att hota, det är inte okej. Att sen en ung spelare tappar fattningen totalt är inte heller helt okej, men på något sätt kan jag förstå honom.

En kille som jag stod brevid beskrev in i minsta detalj vad han skulle göra med Markus Svensson och jag hoppas att jag aldrig någonsin mer ser denna individ på Hovet igen. Enligt mig så är han inte ens värd att vara AIK:are.

####

Återigen, jag kommer tjata livet ur er antagligen, men Tobias Viklund, vilken spelare. Jag blir glad när jag ser honom spela. En av de mindre spelarna i laget men som han står upp. Det känns nästan som att han har haft enskilda samtal med Engblom för är det någon som ger allt i varje match så är det just, Tobias Viklund!

Läser att Ledin förresten pratar ut i tidningen om att man ska beivra tacklingar mot huvudet. Tacklingen från Tobias Viklund är klockren och det är inte ens en tackling mot huvudet. Ledin kanske inte är den som ska gå ut och gnälla i tidningarna heller, jag menar, han är ju inte direkt den trevligaste spelaren i Elitserien.

####

Det lär vara en minst sagt jobbig dag för spelarna och när man nu ska analysera vad som hänt som hoppas jag på självrannsakan hos det flesta spelarna och att domg er sig den på att göra jobbet i 60 minuter på lördag.

####

Sen tänker jag sträcka på mig, sätta upp nosen i vädret och säga: -”Vad var det jag sa”! Jag fick en kommentar om att jag var amatörmässig i mina analyser när det gällde backarna och att jag minsann skulle lämna detta till Melin och Persson – som om dom skulle bry sig vad jag skriver i min blogg. Jag skrev efter Brynäsmatchen att inte Nemeth och MacNevin skulle spela i samma backpar och som ett brev på posten med högsta vinsten så splittade tränarparet på dessa backar! Kanske är det så, att mina amatörmässiga analyser inte är så korkade ändå eller så hade jag bara en satans tur.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, Elitserien, Match och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kollektiv kollaps

  1. john Hilbert Gullbergh skriver:

    sist jag kollade så är det inte förbjudet för en forward att jobba bakåt. Det är snarare ett krav av en tränare. Sedan bengans angrepp på Svensson! Är bara ett sätt lägga skulden någon annan än hela laget. O sedan angreppet på Gozzi o Persson, Patetiskt!! Ett hockeylag består av 23 spelare inte 1/ AIK vinner som ett lag! O AIK förlorar som ett lag// JHG

  2. john Hilbert Gullbergh skriver:

    Hade en läskig känsla inför 3 perioden att det skulle hända något.. För är AIK hockey ska vi säga kända för är det dom kan göra 2 kanon perioder. Men inte tre. O angående Per Ledin ! Var på tiden att han fick smaka på sin egna medicin. Enda skillnaden var att det var inget ojust/ JHG

  3. Bengan skriver:

    Tramsig text och patetiskt försvar av Svensson. Det är han ENKOM som har den största skulden i förlusten. Sen är det ju pinsamt att han själv inte åkte och bytte efter fem insläppta, utan fortsatte stå kvar. Vilken målvakt som helst med någon som helst självinsikt hade bytt ut sig själv vid det läget – men inte Svensson inte.
    Och är det någon som ska hängas förutom Svensson är det förstås Anders Gozzi. Han är ju ansvarig för detta lagbygge. Han har mycket att svara för när det gäller värvningen av Svensson och dessutom kan man ju fundera på vad målvaktstränaren Stefan Persson pysslat med när det gäller Svensson. Har han bara haft fokus på Fasth och helt struntat i Svensson. Det verkar inte bättre. Så det är flera som borde stå till svars för detta. Att blanda in Sandberg och hålla på är felaktigt. Han är forward. Ska vara framför motståndarmålet och oroa och absolut inte nere på egen planhalva, det har vi backar till.

    • Black Indeed skriver:

      Bengan. En center som Sandberg faktiskt är har stor del i det defensiva arbetet. Han kallas för tvåvägsspelare av en enda anleding. Han jobbar offenisivt och defensivt. Jag säger inte heller att det är Sandbergs fel, men när jag ser att han är inne på fyra baklängesmål då säger det mig något, kollaps. Det handlar inte Sandberg, Videll utan om kollektivet.

  4. Micke Strix skriver:

    Utmärkt analys! Skönt å läsa en äkta, reflekterande gnagare. Håller fullständigt med dig om att hota eller kräva ursäkter från tränare och ledare är åt helvete. Ingen är mer frustrerad efter gårdagens nederlag än laget självt. Ska då de sk supportrarna lägga en extra börda på laget genom skuldbeläggning? Näe – det är som sagt åt helvete.

Kommentarsfältet är stängt.