Djävulska tio minuter

Vad är det med AIK och de första tio minutarna egentligen? I och för sig så är det väl inte de tio första men i alla fall efter en två minuter. Först börjar laget riktigt bra med ordentligt tryck i motståndarzonen sen händer något som är helt oförklarigt. Hela laget bara backar hem och det är oordning precis överallt och självklart så släpper man in mål i samma veva. Det är några djävulska mintutrar som jag helst vill slippa framöver.

Förstår inte vart vår defensiv har tagit vägen. Har det med sammansättningen av backparen att göra eller vad är det? En sak är säker, Nemeth och MacNevin ska inte spela i samma backpar enligt mig och vi ska vara väldigt glada för att Tärnström har hittat tillbaka. Han är riktigt bra numer och spelar bra tillsammans med Liwing. Sen vet jag att jag är tjatig om Tobias Viklund, men vilken värvning. Han är sjukt bra. Bäste spelare igår, igen tillsammans med Bång. Bång lyfte sig verkligen i den här matchen och nu äntligen såg man vilken kapacitet han har.

Tvillingarna gjorde nog sin bästa match den här säsongen medan jag fortfarande väntar på Rudslätt, Blomdahl, Gynge och lite av Sandberg även om det såg betydligt mycket bättre ut igår med Sandberg.

Visst känns det som att laget faller som en gråsten genom tabellen, men då ska man komma ihåg förra säsongen. Den inledningen var ju inte direkt rolig.  Efter tio omgångar förra säsongen hade vi tio poäng. Nu är det åtta omgångar spelat – för AIK:s del – och vi har tio poäng så allt kan hända och så länge Färjestad ligger där dom ligger så tycker inte jag i alla fall att man ska se så negativt på laget för vi vet att det finns så mycket mer att ta, men matchen mot HV kommer att bli riktigt viktig.

####

Jag vet att Roger Melin helst inte vill ställa spelare åt sidan utan att dom ska få spela sig tillbaka och därmed få tillbaka sitt självförtroende, men ibland undrar i alla fall jag om man inte ska markera att det här är inte okej. Det är flera spelare, framförallt backar som borde få sitta någon match och verkligen ta sig en funderare på vad dom håller på med nu.

Josh MacNevin tänker jag ge några matcher till innan jag ställer för högra krav, för det blir en omställning att komma från liten rink till stor och han har knappt hunnit träna med laget innan det var matchdags, så där lägger jag inte alls så stor vikt på hans lite halvtama spel igår.

####

Sen undrar jag om inte Leif Boork har blivit helt besatt av Viktor Fasth. Finns det någonstans man kan läsa eller höra något från Boork där han inte nämner Fasth. Det blir börjar bli skapligt irriterande och tröttsamt att jämt och ständigt höra om Fasths humör eller att Fasth är AIK. En stilla bedjan till Leif Boork. Det finns hur många spelare som helst i Elitserien, så vänligen, släpp din enorma fokus på Viktor Fasth.

####

J20 mötte Brynäs idag och det verkar vara som ett gäng spelare är på väg tillbaka från skador samt att man har plockat tillbaka David Lillieström Karlsson från A-laget. Mathias Franzén, Henrik Nilsson spelade idag med J20 och det borde vara ett tecken på att dessa spelare är tillbaka från skador och behöver matchträning. Brynäs låg trea i serien innan den här matchen och har spelat tre matcher färre än AIK så en liten toppning av laget var nog inte helt fel. Vinst med 2-1 borta mot Brynäs och AIK har fortfarande bara en förlust så här långt.

####

Tyvärr så kommer jag att missa säsongens första derby nere på Ritorp för J18, men har ni tid, åk dit till 17.30 då det är nedsläpp!

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Djävulska tio minuter

  1. Ogge skriver:

    Hörru du, Lars Ericsson: Kort fråga bara till dej.

    Om mördaren i en deckare du läst inte är den du trodde – kontaktar du författaren då?

  2. Lars Ericsson skriver:

    Om jag var på plats? Jag har sett matchen två gånger på TV! Sett målsituationerna ett antal gånger! När jag ser en match LIVE brukar jag titta på matchen på TV i efterhand. Varför, jo därför att spelet går så oerhört fort så att det är nästan omöjligt att analysera vad som orsakar ett mål om man inte tittar på video i efterhand. Videoanalys använder alla elitlag för att se vad som var orsaken till misstag. Oftast, inte alltid, uppstår misstagen långt tidigare än målsituationen. Det är mot bakgrund av detta som jag reagerar mot uttalanden om vem som orsakar ett baklängesmål eller gör misstag. Tycka kan man ju göra, men det är ju knappast konstruktivt att basera en uppfattning innan man vet fakta.

    Tyvärr är du ju inte ensam att ta fram ”motorkapen” när AIK förlorar. Vissa av fansen verkar leva i ett manodepressivt tillstånd. Total eufori när laget vunnit och djup depression när laget förlorat. Något nyanserat tillstånd verkar vara obefintligt. Dina skriverier hjälper ju knappast till för dessa individer som svävar mellan ångest och eufori.

    Nä, jag har INTE missat dina inlägg på Svenskafans dom senaste åren. Visst skriver du positiva saker om laget. Men senaste året tycker jag att du gått för långt när det gäller kritik av framförallt prestationer av spelare. Du närmar dig med stormsteg nivån som Bossse Knopp hade. Det vill inte säga lite det!

    • Black Indeed skriver:

      Ja det kanske är så att jag vet vilken kapacitet som finns i det här laget och att jag blir besviken när det känns som att några av spelarna inte ger allt. Kommer ihåg hur det var med Ryno och hur många chanser man gav honom. Det slutade med att han fick gå. Tror jag har skrivit ett eller två negativa inlägg om backarna, mer är det inte. Att jag skriver att jag saknar intensiteten hos vissa spelare, är inte konstigt. Dem säger ju t o m det själva. Men oavsett, så tycker jag att jämförelsen som du gör, är rätt stark, men det är din åsikt och jag tänker inte – som du gör mot mig – gå till attack mot dig för det. Jag ser så mycket potential i det här laget så det är kanske inte konstigt att man blir besviken och bara för din vetskap så ser jag matcher både live och på TV. Valet är fritt att läsa här och jag rekommenderar att du inte läser här i fortsättningen om du nu anser att det är så dåligt.

  3. Lars Ericsson skriver:

    Men du har definitivt åsikter vad Roger och Gunnar gör. Det blir lite pinsamt när en amatör som du knäpper Roger och Gunnar på näsan. Dom har ju ”bara” varit aktiva inom ishockey i 40 år!!! När man läser dina inlägg efter matcherna undrar man om du har sett matchen överhuvudtaget!

    Låt sportchef och tränarna avgöra hur laget ska spela och vem som ska spela med vem. Ägna istället tid åt uppmuntra och stödja AIK hockey. Dina inlägg känns nästan lika destruktiva som Bosse Knopp. Honom kommer du väl ihåg?

    • Black Indeed skriver:

      Om jag inte tycker att ett backpar ska spela ihop så är det ju helt mina egna tankar och åsikter och inget som någonsin skulle påverka vad dom anser. Knäpper på näsan? Det är bara löjligt för att man har en annan åsikt. Tror inte att någon skulle kunna påverka dessa duktiga tränare. Tror du att alla håller med om laguttagningar etc. Jag skriver ner det jag tycker och inget annat och jag var dessutom på plats igår, var du? Att jag sen alltid har stöttat laget och skrivit positiva saker jämt och ständigt verkar du minst sagt ha missat. Jag har skrivit åtskilliga gånger att jag tror på det här laget. Tycker du inte ska läsa denna blogg i fortsättningen.

  4. Lars Ericsson skriver:

    Lägg ner den här sidan! Dina analyser känns riktigt amatörmässiga. Låt Gozzi, Roger och Gunnar sköta sitt arbete i lugn och ro. På vilka grunder gör du dina analyser. Pga av din gedigna hockey bakgrund? Ta ett djupt andetag när du läser detta och försök få lite självinsikt!

    • Black Indeed skriver:

      Självklart är mina analyser amatörmässiga, annars vore jag kanske tränare i något lag. Har aldrig lagt mig i vad Gozzi gör och har inte klagat heller på hans arbete. Att ha en åsikt när man ser det lite så här från sidan bör man kunna ha och ett tips är att du inte läser här något mer. Tror att de flesta bloggarna är amatörer och det är som sagt inget krav att läsa här, helt frivilligt. Du kan ju alltid läsa Halls blogg på Nyheter24

  5. john Hilbert Gullbergh skriver:

    10 min av första perioden?? Jag tyckte att dom sista 5 min av första o hela andra o tredje var AIKs! Det är andra matchen AIK inte var hemma när matchen började.

    • Black Indeed skriver:

      Ja och det betyder att dom inte är med alls i de första tio, alls. Blir lite bättre ju längre perioden går, men det är absolut inte bra i första halvan av första perioden.

Kommentarsfältet är stängt.