Andra raka

Mattias Janmark / Jesper Zerman

Tänk om jag hade fått skriva, andra raka vinsten, men det blev precis tvärtom. Vet inte riktigt vad som hänt, men att AIK inte får fart på anfallsspelet står ju rätt klart i alla fall.

Egentligen kan man inte klaga på defensiven, men en back ska nog kika sig själva i spegeln och fråga om han verkligen ger allt. För det mesta ser det väldigt lojt ut även man vet att det finns så mycket kapacitet hos spelaren.

Det som känns mest frusterande just nu är att vi inte får igång våra kedjor ordentligt. Det händer liksom ingenting och uppspelen från backarna mynnar just nu ut i – ingenting. Det står spelare på offensiv blå som bara förlänger pucken ner i zon vilket gör att vi inte kommer in med fart i zon. Tror inte jag såg ett enda bra uppspel från AIK igår förutom i de första minutarna i första perioden. Då var det fart och intensitet och det var riktigt kul, sen hände något.

Jag hoppas att detta bara är en tillfällig svacka och att laget kommer igen direkt i morgon. Förhoppningen är väl också att MacNevin är med mot Brynäs. Sen bör väl Salle ha fått en match mer i kroppen vilket gör formationerna mer intakta. Men nu längtar jag efter Kent McDonell. En spelare som verkligen kan säga ifrån och som framför allt, går rakt på mål.

####

Kul att se Mattias Janmark i A-laget. En spelare som kan bli hur bra som helst. Oskar Lindstedt var även med igår – som extraspelare – och jag hade kunnat ge vad som helst för att se honom proppa Abbott.

####

Skotträning verkar vara något som bör ligga väldigt högt upp på listan ”to do”. Tror AIK är det lag som skjuter absolut mest – utanför. Igår var det hela 14 skott som hamnade utanför målramen. Om man då betänker att Luleå vann skottstatistiken med 28 – 23 och jag tror att dom sköt 4 skott utanför så kan man räkna ut själv hur det såg ut egentligen.

En annan sak jag tänkte på igår var det här med målvakterna. När Rautio blev liggande på isen efter en incident så var domaren framme direkt hos honom, men när samma sak hände Fasth, ja, inte var det någon domare där i alla fall. Det som är synd eller trist med Luleå är att dom faller så otroligt lätt och den värsta av dom alla är, Chris Abbott.

####

Det enda roliga igår var Luleås tröjor. När en vän till mig säger: ”Det ser ut som ett gäng kantareller åker omkring på isen” så blev helt plötsligt allt lite roligare. Vad är det för färg dom har hittat på tröjorna egentligen? Och nej, jag förtar inte Luleå deras seger, men den där björnen eller vargen eller vad det är på tröjorna, hallå. Förlåt men det ser inte klokt ut och att försöka se namnen på deras tröjor var heller inte det lättaste.

Ibland blir jag extra stolt som AIK:are när jag ser alla dessa indianer, björnar och lakers. Känner mig stolt över vår tradition och att AIK verkar vara den enda klubb som i alla fall försöker hålla tröjorna stilrena. Nog för att det blir mycket reklam, med det blir i alla fall inte ett lapptäcke i alla dess färger som är omöjliga att passa ihop med grundfärgen på tröjan.

####

Det gick lite bättre i alla fall för J18 men där känns det mer som att oturen grinade dom rakt i ansiktet eller så var det orutin, jag vet inte, men fasen vad det måste ha svidit hos killarna. Från att ha legat under med 3-0 borta mot SDE så vände man matchen och ledde med 4-3 fram till 59:58!!!! Då kvitterar SDE och sen kunde dom även ta hand om bonuspoängen efter straffar. Kan tänka mig hur killarna kände efter den förlusten. Det som är positivt är att man hämtar upp ett underläge och jag tror att dom kommer att vinna mot SDE på hemmais. Det var nog många av spelarna som ville visa sig från sin rätta sida igår med tanke på att dom spelade mot sin gamla klubb och att det kanske blev lite övertändning. Nu är den matchen avklarad så nu är det bara att köra på.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, Elitserien, J18, Match och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Andra raka

  1. Eddie skriver:

    Kommer att förvärma morgondagens vinst med att se J20 ikväll mot löwen, det lär bli hyffsad fart.

Kommentarsfältet är stängt.