Då var det dags igen!

Richard Gynge mot Modo / Jesper Zerman

Match varannan dag är helt okej i min smak. För egen del kan det vara hockey för jämnan och det är det ju nästan när jag även kan följa HockeyAllsvenskan, KHL och annat smått och gott.

Det har varit ganska gnälligt från ”vissa” fotbollslag att man inte kan spela så många matcher, men ändå undrar jag hur det kan vara en sådan enorm skillnad mellan fotboll och hockey. Tror att det är lite som Tjerna sa innan den här säsongen: -”Det gäller att hushålla med sina krafter och att man inte springer på allt hela tiden”. Han om någon borde ju veta. Kan det inte vara så att även om fotbollskillarna i princip springer i 90 minuter så gäller det verkligen att springa vid rätt tillfälle, för att inte ta slut.

Jämfört med hockey så är det ju rätt mycket tid som fotbollskillarna springer. I hockeyn är det oftast byten inom 30 sek, vila, vila, vila och sen köra igen. Men när det blir matcher varannan dag så lär det ta även på hockeykillarna. Tänker på att det är lite eller rätt mycket mer fysiskt i hockeyn så tar det nog rätt bra på krafterna ändå för man ska ju även ha i åtanke att visa spelare betydligt många fler minuter än vad andra gör. Men visst, 15-20 minuter är lite mindre än 90, om man säger så.

####

Modo har ju stått över en omgång, eller hur man nu ska uttrycka sig.. Dom mötte Dif i lördags och vann med 4-1 på Hovet och sen har dom vilat. AIK har ju ytterligare en match i benen och hur det påverkar laget vet man aldrig, men det är även en resa inkluderat i detta.

Hur taggar man om inför Modo? Hur tänker killarna? Går dom in med känslan att: ”Vi vann rätt enkelt senast så det här ska inte vara något speciellt svårt”! Nope, det tror inte jag, eller hoppas inte i alla fall. För Robert Roséns skull så hoppas jag att man fortsätter på samma spår som mot FBK.

Viktor Fasth står idag igen. Tycker det är ett bra beslut. Att stå och öppna båsdörren efter en match som man inte är nöjd med kan nog ge fel signaler. Bättre att han får göra en bra match igen och sen vila.

Jag hoppas att killarna har glömt bort matchen i tisdags och bara går in och kör som vanligt. Jag tänker följa laget från soffan och det är väl där man är den bästa coachen så jag coachar på så gott jag kan och hoppas på det bästa.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Skriver om det mesta på gott & ont.
Det här inlägget postades i A-laget, Match, SHL och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.