Våga vinn!

Patric Blomdahl / Jesper Zerman

Efter debaclet igår på Råsunda så känns det som att det ligger ett rätt stort tryck på vårt hockeylag ikväll. Jag hoppas och tror att killarna vet exakt vad som gäller och det är att våga vinna.

Känner bara tomhet efter gårdagen. Vart fanns viljan att vinna? Vart tog spelet vägen som killarna har visat upp tidigare? Det blev bara skit av alltihop, men det är ju ändå roligt – om man nu kan säga så – att gårdarna efter en vinst mot oss får för sig att dom är bäst i stan. Hur gick det till? Är det ingen av dom som är läskunniga? Tabeller läses uppifrån och ner, inte tvärtom. Dom brukar säga att vi har hybris men då undrar jag vad det kallas för?

* * * *

AIK går idag ut med information om derbyt och vad som gäller för oss alla. Används pyroteknik inne på Globen så riskerar man hela matchen. Antingen bryts den eller så spelas den klart utan oss. Uppmaningen är solklar så man kan hoppas att det inte är några som får för sig att tända en bengal eller liknande. Vi har revansch att utkräva och vi behövs på läktaren då.

AIK har även fått med informationen om att det är tillåtet att röka på anvisad plats! Eftersom det inte står på hemsidan så kan jag även nämna att det finns en rökruta vid Gate 2 i motsatt riktning från puben. Hur det är för dom som sitter på sektion B har jag inte en aning.

Dom kommer även att vara stenhårda på fylla. Är man för onykter så kommer man helt enkelt inte in. Kanske kan vara något att lägga på minne, för vissa.

####

Nu kommer mediadrevet att lägga allt ansvar på Viktor Fasth ikväll. Fasth hit och Fasth dit. Fasth är superviktig och han har storspelat i två matcher men det vore väl f-n om inte övriga gänget också fick lite cred för deras insatser.

Tror att gårdarnas vapen ikväll kommer att vara att köra över Fasth – igen! Om domarna inte är med från start så kan det bli jobbigt men jag hoppas verkligen att våra backar ger 100% gentemot gårdarnas framfart. Vill se Svensson använda sin tyngd precis som han gjorde emot FBK. Ner med dom i isen bara!

Jag vet att Robert Rosén tyckte det var sjukt kul att vara på Hovet när det var ett sådant tryck – när vi mötte Växjö – så jag undrar vad han kommer att tycka efter kvällens drabbning.

Tänk om Sandberg och Bång kom igång ordentligt idag. Vill även se Blomdahl proppa till ordentligt och nu har man ju börjat jämföra spelare mot spelare och alla höjer ju gårdarna till skyarna så det skulle vara ett riktigt sant nöje om killarna kunde visa att ett lag är bättre än en massa så kallade stjärnor.

####

Det går förresten kalla kårar i mig när jag vet att Wesslau kommer att stå ikväll och att han fortfarande finns med på vår hemsida. Vet inte om det är svårt att byta en bild, men jag tror inte det. Jag tror inte heller man förstår hur illa det är att en spelare som spelar i det andra laget ikväll verkligen pryder vår  hemsida även om det är för J18.

####

Djurgården skippar nationalsången på ”vanliga” matcher. Helt rätt. Nationalsången ska inte vara någon vardagsmat  utan den ska spelas vid speciella tillfällen. Säger ingenting om att man spelar den under slutspelet men att spela den inför varje match i 55 omgångar, det blir bara för mycket. Jag hoppas att AIK vågar följa deras väg.

####

Vem gör första målet ikväll? Självklart Blomdahl, eller inte, men jag kan inte överge honom än. Det bästa vore ju förstås om Rudslätt gör det.

####

Vilka dömer ikväll? Ja enligt domarbasen Peter Andersson så är det de två bästa domarna i Elitserien. Ett tips är väl då att den ena i alla fall är Thomas Andersson och den andra kanske är Ulf Rönnmark.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i A-laget, Match och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.