Mot nytänkande

Bloggvärlden är inte så dum ändå. Det var några av bloggarna, inklusive jag själv, som undrade om detta med matchprogrammen som ska digitaliseras kommande säsong och jag läste nu ett svar från Adam Ekman i en ”kollegas” blogg.

Tja! Adam, PR-ansvarig AIK Ishockey här. Och en av de bakom beslutet att delvis övergå till digitalt matchprogram.

Jag gillar diskussionen. Och håller i många stycken med om det som diskuteras. Det tryckta matchprogrammet har ett egenvärde. Dock inte i dess nuvarande form. Jag hoppas AIK Ishockey inom en snar framtid kan erbjuda en fyllig tryckt produkt som kommer ut några gånger om året. Ett typ av magsinsformat.

Jag ska ger er skälen till varför förändringen görs (för det försvinner ju inte helt):
– det tryckta matchprogrammet kostar alldeles för mycket. Det är helt enkelt svårt att få ekonomi i. Det sålde inte heller speciellt bra. 7-8 procent av arenabesökaren köpte ett program förra året.
– Inaktuellt. Det är svårt att få ett program aktuellt, speciellt med matcher så tätt inpå varandra som vi har i Elitserien. Vissa gånger var tabellen två omgångar gamla (!). Det är inte okej om man lever i den värld vi lever.
– Resurskrävande. Det tar enormt med resurser att producera ett matchprogram. Både vad gäller skrivande, design och övrig produktion. Möjligen funkar det om man som i fotbollen har hemmamatch varannan vecka och dessutom betydligt färre hemmamatcher. Vi ska tyvärr producera program till 28 matcher per säsong. I nuläget finns dessa resurser tyvärr inte.

Under denna säsongen kommer vi erbjuda alla besökare ett tryckt matchblad (gratis) på åtta sidor som kommer innehålla: laguppställningar, en ledare (från den sportsliga organisationen) samt en slimmad statistik-sida.

Jag vill också ge er några av fördelarna med digitalt matchprogram:
– livescore, statistik, laguppställningar i realtid
– Möjlighet att få ett matchprogram även om du inte är på matchen. Tom luleå-gnagaren kan få känna sig delaktig.
– Interaktivitet med publiken. Man kommer kunna rösta på matchens spelare, delta i tävlingar mm.
– liverapporter och liveintervjuer från rinkside i periodepauserna.
– Vi kommer också ha en ”liveredaktör” vi rinkside som rapporterar om det senaste, typ skador och annat…
– Livesända presskonferenser…

Så, precis som jag skrev tidigare så kan det bli bra det här också. Att det är dyrt och tiddskrävande med matchprogram vet jag av egen erfarenhet eftersom jag själv har arbetat med matchprogrammen under två säsonger men då när vi spelade i Allsvenskan. Man ska nog vara öppen för nya idéer även om det kanske går stick i stäv vad man själv tror på.

Förresten så är ju matchbladen som kommer att finnas på matcherna, helt gratis.

Om Black Indeed

Hockey är min passion. Personliga tankar om hockey i största allmänhet även om AIK alltid är #1.
Det här inlägget postades i Allmänt, Match och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.